Algemeen

Beleidsterrein

Rekening 2015

Primitieve

Begroting

2016

Begrotings wijzigingen

2016

Begroting na wijzigingen 2016

Rekening 2016

Verschil 2016

LASTEN

bestuursstijl

1.106

1.118

-186

932

831

101

dienstverlening

2.892

3.369

1.025

4.394

4.081

313

financiële middelen

2.825

3.685

-126

3.559

2.968

591

organisatie

22.632

23.248

1.594

24.842

24.463

379

veiligheid en handhaving

5.928

6.040

56

6.096

6.029

67

BATEN

bestuursstijl

-319

-318

-

-318

-52

-266

dienstverlening

-1.482

-1.470

-

-1.470

-1.491

21

financiële middelen

-273

-152

-

-152

-525

373

organisatie

-296

-120

-

-120

-316

196

veiligheid en handhaving

-315

-8

-

-8

-59

51

Saldo lasten en baten

32.699

35.392

2.364

37.755

35.928

1.827

Storting in reserves

21.946

0

10.048

10.048

10691

-643

Onttrekking aan reserves

-23.978

-3.483

-6.334

-9.817

-10104

287

Totaal resultaat

30.667

31.909

6.078

37.987

36.515

1.472

(bedragen x € 1.000)

Toelichting financiën

Beleidsterrein Bestuursstijl (€ 164.000 nadeel)

Regionale samenwerking Groenfonds (€ 40.000 voordeel)

De regionale samenwerking groenfonds is opgehouden en hierdoor is de gemeentelijke bijdrage komen te vervallen.

Verkiezingen (€ 38.000 voordeel)

Op 6 april 2016 is het referendum voor Oekraïne gehouden. De kosten van de verkiezing zijn lager geweest dan een reguliere verkiezing, omdat kon worden volstaan met minder stembureaus.

Liquidatie Stadsgewest Haaglanden (€ 268.000 nadeel)

De liquidatie van het Stadsgewest Haaglanden is vertraagd en leidt tot een latere afrekening in 2018 van € 318.000. Wel is de BTW-aangifte bij het stadsgewest afgerond. Omdat deze niet geraamd was betekent dit voor de gemeente Leidschendam-Voorburg een voordeel van € 50.000.

Beleidsterrein Dienstverlening (€ 334.000 voordeel)

De moderne overheid (€ 216.000 voordeel)

Het programma De Moderne Overheid is in 2015 met de voorbereidingen gestart. In 2016 zijn in de Kadernota de bijbehorende middelen beschikbaar gesteld. Bij de start van een aantal projecten en activiteiten bleek meer tijd nodig te zijn voor voorbereiding en planvorming. Daarom is er in 2016 minder besteed dan geraamd.

Beleidsterrein Financiële middelen (€ 964.000 voordeel)

Loonontwikkeling Cao en individueel keuzebudget(€ 832.000 voordeel)

In dit programma zijn de financiële gevolgen voor 2016 van de Cao-gemeenten en de invoering van het individueel keuzebudget geraamd. De besteding van deze posten heeft plaatsgevonden en de lasten hiervan zijn verantwoord op de verschillende programma’s van de jaarrekening.

Flankerend beleid (€ 97.000 voordeel)

De kosten voor flankerend beleid zijn lager uitgekomen dan geraamd. Dit komt doordat deze eerder dan voorzien binnen de bedrijfsvoeringsbudgetten konden worden opgevangen.

Storting voorziening dubieuze debiteuren (€ 268.000 nadeel)

Op basis van de kansberekening op oninbaarheid van uitstaande vorderingen (debiteurenbestand van de gemeente) is gebleken dat de voorziening moet worden aangevuld. Hiervoor is een storting van € 268.000 gedaan in de voorziening.

Terugontvangst van BTW-compensatiefonds (€ 310.000 voordeel)

De suppletieaangifte voor compensabele BTW over voorgaande jaren heeft tot een terugbetaling van € 310.000 geleid.

Beleidsterrein Organisatie (€ 575.000 voordeel)

Studiedagen, cursussen en opleidingen (€ 179.000 voordeel)

De Sijtwende-Academie (intern opleidingsinstituut) biedt medewerk(st)ers van de gemeente opleidingen en trainingen aan. In 2016 is van de voor een deel facultatief aangeboden leeractiviteiten binnen de leerlijn Management geen gebruik gemaakt. De reguliere training Agressie en Geweld en Integriteit zijn doorgeschoven naar 2017.

Uitkeringen voormalig personeel (€ 354.000 voordeel)

De uitkeringen aan voormalig personeel zijn achtergebleven bij de verwachtingen omdat meer mensen van werk naar werk zijn begeleid. Hierdoor werd er geen aanspraak gemaakt op een WWuitkering die ten laste van de gemeente komt.

Pensioenen wethouders (€ 202.000 nadeel)

In de voorziening de ontvangen uitkering van opgebouwde pensioenrechten bij een verzekeringsmaatschappij voor een voormalig wethouder gestort. Daarnaast is een extra storting gedaan van € 37.000 om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenaanspraken van gewezen wethouders of hun nabestaanden. Beide stortingen waren niet geraamd, waardoor dit als een nadeel wordt getoond.

Backservice pensioenen wethouders (€ 120.000 nadeel)

In de voorziening backservice pensioenen is een extra storting gedaan voor de toekomstige pensioenverplichtingen jegens gewezen wethouders. Een groot deel van deze verplichting is ondergebracht bij een verzekeraar. De hoogte van de voorziening heeft betrekking op het deel, dat niet door de verzekeraar wordt gedekt.

Organisatieontwikkeling (€ 77.000 voordeel)

De ontwikkeling van de organisatie vindt met name plaats in het Programma De Moderne Overheid. Het geraamde budget voor dit onderdeel van de organisatieontwikkeling was hoger dan de werkelijke kosten. Het budget is benut voor het onderzoek ten behoeve van het doorlichten van de organisatie en de ontwikkeling van het management. Hierbij is gelet op begeleiding op maat.

Pensioenen wethouders (€ 165.000 voordeel)

Een bedrag van € 165.000 aan opgebouwde pensioenrechten bij een verzekeringsmaatschappij voor een voormalig wethouder is ontvangen. Deze was niet geraamd.

Toelichting mutaties reserves

Storting in reserves (€ 643.000 nadeel)

Algemene reserve vrij besteedbaar (€ 150.000 voordeel)

De storting van de vergoeding voor de gerechtskosten in het kader van staatssteun Leidschendam Centrum heeft nog niet plaatsgevonden. De Europese Commissie heeft de eerste aanlevering voor de gedeclareerde gerechtskosten afgewezen en gevraagd om een nadere toelichting. Indien deze vergoeding wordt toegewezen zal de storting alsnog plaatsvinden.

Algemene reserve met bufferfunctie (€ 793.000 nadeel)

De gemeenteraad heeft op 7 maart 2017 besloten de reserve met bufferfunctie te normeren op een bandbreedte van 1,0 tot 1,4 maal de hoogte van het berekende financiële risicoprofiel. Een verhoging van de reserve met bufferfunctie komt ten laste van de algemene reserve vrij besteedbaar. Wanneer de hoogte van de reserve de bandbreedte overschrijdt komt het surplus ten gunste van de algemene reserve vrij besteedbaar.
In overeenstemming met het raadsbesluit is in de jaarrekening 2016 ten laste van de algemene reserve vrij besteedbaar een bedrag van afgerond € 793.000 gestort in de reserve met bufferfunctie. Daardoor is de omvang van de reserve met bufferfunctie per 31 december 2016 1,0 maal het berekende financiële risicoprofiel.

Onttrekking aan reserves (€ 287.000 voordeel)

Algemene reserve vrij besteedbaar (€ 307.000 nadeel)

De geraamde kosten nieuw beleid 2016 waren hoger dan werkelijk besteed. Hierdoor valt de onttrekking aan de reserve voor de dekking van deze uitgaven ook lager uit.

Algemene reserve vrij besteedbaar (€ 793.000 voordeel)

De gemeenteraad heeft in op 7 maart 2017 besloten de reserve met bufferfunctie te normeren op een bandbreedte van 1,0 tot 1,4 maal de hoogte van het berekende financiële risicoprofiel. Een verhoging van de reserve met bufferfunctie komt ten laste van de algemene reserve vrij besteedbaar. Wanneer de hoogte van de reserve de bandbreedte overschrijdt komt het surplus ten gunste van de algemene reserve vrij besteedbaar.
In overeenstemming met het raadsbesluit is in de jaarrekening 2016, ter dekking van de storting in de reserve met bufferfunctie, een bijdrage uit de algemene reserve vrij besteedbaar verantwoord van afgerond € 793.000 .

Reserve dekking afschrijvingslasten (€ 98.000 nadeel)

De geraamde kosten van afschrijvingen op investeringen waren hoger dan de werkelijke afschrijvingslasten. Hierdoor valt de onttrekking aan de reserve lager uit.

Reserve incidentele kosten (€ 97.000 nadeel)

Omdat de kosten van flankerend beleid € 97.000 lager zijn, wordt minder aan de reserve incidentele kosten onttrokken.