Visie
Voor de dekking van de kosten van de programma’s beschikt de gemeente over een aantal inkomstenbronnen. Deze inkomsten horen niet tot een programma, maar worden hier weergegeven in een Overzicht algemene dekkingsmiddelen. De opbrengsten van de lokale heffingen waarvan de besteding gebonden is (bijvoorbeeld de rioolrechten, de afvalstoffenheffing en de leges) zijn verantwoord onder de desbetreffende programma´s.
Doelstellingen:
- Algemene lastenverlaging voor inwoners en bedrijven met behoud van voorzieningen.
- De lastendruk per belastingtarief onder het gemiddelde tarief van andere gemeenten in de regio Haaglanden.
- Structureel en op de lange termijn kostendekkende heffingen en leges door te voeren.
- Een structurele sluitende begroting en verantwoorde meerjarenramingen, die jaarlijks tijdig worden vastgesteld.
Beleidsterrein | Rekening 2015 | Primitieve 2016 | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
LASTEN | ||||||
lasten en baten belastingen | - | - | - | - | - | - |
algemene lasten en baten | - | 170 | -70 | 100 | - | 100 |
Totaal Lasten | - | 170 | -70 | 100 | 0 | 100 |
BATEN | ||||||
lasten en baten belastingen | -11.605 | -11.420 | -176 | -11.596 | -11.730 | 133 |
algemene lasten en baten | -105.004 | -105.786 | -3.322 | -109.108 | -110.787 | 1.678 |
Totaal Baten | -116.609 | -117.206 | -3.498 | -120.705 | -122.516 | 1.812 |
Saldo lasten en baten | -116.609 | -117.036 | -3.568 | -120.605 | -122.516 | 1.911 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | -175 | - | - | - | - | - |
Totaal resultaat | -116.784 | -117.036 | -3.568 | -120.605 | -122.516 | 1.911 |
(bedragen x € 1.000)
Toelichting financiën
Lasten en baten belastingen (€ 133.000 voordeel)
Onroerende zaakbelastingen (€ 140.000 voordeel)
Met ingang van 2016 wordt de OZB-opbrengst van de categorie gebruikers niet-woningen (zoals bijvoorbeeld bedrijfspanden) in rekening gebracht bij de eigenaren. Voor panden die tijdelijk niet in gebruik worden genomen wordt het gebruikersdeel via deze weg verhaald op de eigenaren.
Algemene lasten en baten (€ 1.778.000 voordeel)
Onvoorziene uitgaven (€ 100.000 voordeel)
De begrotingspost voor onvoorziene uitgaven van € 170.000 is in 2016 aangewend voor een bedrag van € 70.000 voor de hogere premie van de aansprakelijkheidsverzekering. De oorzaak van de premiestijging is niet het schadeverloop in onze gemeente, maar een tariefsverhoging van de verzekeringsmaatschappij.
Uitkeringen gemeentefonds (€ 1.600.000 voordeel)
De algemene uitkering 2016 valt € 0,9 miljoen hoger uit dan verwacht. Dit komt door de aanpassing van de belastingcapaciteit, actualisering van eenheden en maatstaven, en een extra uitkering als gevolg van een herverdeling van het gemeentefonds (operatie “groot onderhoud”).
Over 2014 en 2015 zijn nog nabetalingen van in totaal € 0,4 miljoen. ontvangen. De nabetalingen zijn een gevolg van de aanpassing van de accressen, aanpassing van de uitkeringsfactoren en aantallen en maatstaven die gunstiger uitpakken.
De decentralisatie-uitkeringen vallen € 0,3 miljoen hoger uit door de vergoeding voor de asielinstroom. Deze vergoeding is pas bij de decembercirculaire 2016 bekend geworden.
Lasten en baten belastingen
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen de ramingen voor opbrengsten onroerende zaakbelasting, hondenbelasting, toeristenbelasting en precariobelasting. De beleidsmatige uitgangspunten en de lokale lasten zijn opgenomen in de paragraaf Lokale heffingen.
De belastingopbrengsten zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Belastingsoorten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
1. Onroerende zaakbelasting | 10.631 | 10.495 | 10.617 | 10.656 | 10.537 |
2. Hondenbelasting | 232 | 235 | 235 | 235 | 235 |
3. Toeristenbelasting | 107 | 108 | 108 | 108 | 108 |
4. Precariobelasting | 573 | 424 | 368 | 298 | 228 |
5. Reclamebelasting | 158 | 158 | - | - | - |
Totaal belastingen | 11.701 | 11.420 | 11.328 | 11.297 | 11.108 |
(bedragen x € 1.000)
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Lasten en baten belastingen | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | - | - | - | - | - | - |
Baten | -11.605 | -11.420 | -176 | -11.596 | -11.730 | 133 |
Saldo lasten en baten | -11.605 | -11.420 | -176 | -11.596 | -11.729 | 133 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | -175 | - | - | - | - | - |
Totaal resultaat | -11.780 | -11.420 | -176 | -11.596 | -11.729 | 133 |
(bedragen x € 1.000)
Algemene lasten en baten
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Dit beleidsterrein bestaat uit de volgende onderdelen:
- Uitkeringen uit het Gemeentefonds
De uitkeringen uit het Gemeentefonds bestaan uit de algemene uitkering, de decentralisatieuitkeringen, de integratie-uitkeringen en met ingang van 1 januari 2015 het deelfonds sociaal domein. De kosten van (nieuwe) wettelijke gemeentelijke taken vinden in principe plaats binnen de daarvoor beschikbare bedragen die wij van het rijk krijgen.
- Dividend
Het gaat om de dividenden van de BNG Bank en ENECO.
- Saldo financieringsfunctie
Het betreft het verschil tussen betaalde en ontvangen rente van de financieringsmiddelen, die door de renteomslag wordt verdeeld over de activa en toegerekend aan de programma´s.
- Bespaarde rente
Over het eigen vermogen van de gemeente wordt een renteopbrengst gecalculeerd. Immers, voor de investeringen die daartegenover staan behoeft niet op de kapitaalmarkt te worden geleend.
- Onvoorzien
Met een post voor onvoorziene uitgaven is in de gemeentebegroting en meerjarenramingen rekening gehouden.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunt programmabegroting 2016 | Omschrijving speerpunt | Status realisatie |
Een situatie waarin lasten van onverwachte gebeurtenissen kunnen worden opgevangen zonder dat dit ten koste gaat van de realisatie van de vastgestelde beleidsdoelen. | Zorgen voor een goede weerstandscapaciteit, bestaand uit het budget onvoorzien, en een weerstandsvermogen dat solide is geborgd door diverse (bestemming)-reserves. | GROEN |
Toelichting status per speerpunt
Een situatie waarin lasten van onverwachte gebeurtenissen kunnen worden opgevangen zonder dat dit ten koste gaat van de realisatie van de vastgestelde beleidsdoelen
De reservepositie is in 2016 verbeterd. Hierdoor nemen de weerstandscapaciteit en het weerstandsvermogen toe.
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Algemene lasten en baten | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | - | 170 | -70 | 100 | - | 100 |
Baten | -105.004 | -105.786 | -3.322 | -109.108 | -110.787 | 1.678 |
Saldo lasten en baten | -105.004 | -105.616 | -3.392 | -109.008 | -110.787 | 1.778 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | - | - | - | - | - | - |
Totaal resultaat | -105.004 | -105.616 | -3.392 | -109.008 | -110.787 | 1.778 |
(bedragen x € 1.000)