Deze paragraaf bevat het beleid ten aanzien van het planmatig onderhoud van de gemeentelijke kapitaalgoederen. Aan de orde komen het integraal beheerkwaliteitplan (Bkp) met de onderliggende plannen en het gemeentelijk gebouwenbestand. Aan het einde van de paragraaf is een tabel met kerncijfers en een overzicht van de in de begroting 2016 en meerjarenramingen 2017-2019 geraamde onderhoudskosten van de kapitaalgoederen opgenomen. Het beleid ten aanzien van (de kwaliteit van) het onderhoud van kapitaalgoederen is direct van invloed op de jaarlijkse lasten die daarmee zijn gemoeid.
Algemeen
De uitgangspunten van het beleid voor de heffing van gemeentelijke belastingen en tarieven zijn vastgelegd in de nota lokale heffingen.
Gemeentelijk belastinggebied
De gemeentelijke belastingen omvatten de onroerende zaakbelastingen, de hondenbelasting, de precariobelasting, de reclamebelasting en de toeristenbelasting
Gemeentelijke heffingen
De gemeentelijke heffingen betreffen de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de begraafrechten, de marktgelden en de leges. Dit zijn inkomsten als gevolg van door de gemeente geleverde diensten en producten. De tarieven van deze producten zijn in principe kostendekkend.
Opbrengsten belastingen en heffingen
De onderstaande tabel geeft inzicht in de omvang van de opbrengsten van de belastingen en de belangrijkste heffingen:
Belastingsoort | Raming 2016 | Werkelijk 2016 | Verschil | % |
---|---|---|---|---|
Onroerende zaakbelasting | 10.494 | 10.634 | 140 | 1,33% |
Toeristenbelasting | 105 | 162 | 57 | 54,29% |
Hondenbelasting | 235 | 254 | 19 | 8,09% |
Precariobelasting | 600 | 531 | -69 | -11,50% |
Afvalstoffenheffing | 11.019 | 10.915 | -104 | -0,94% |
Rioolheffing | 4.988 | 4.980 | -8 | -0,16% |
Begraafrechten | 941 | 942 | 1 | 0,11% |
Marktgelden | 76 | 83 | 7 | 9,21% |
Leges (inclusief bouwleges) | 3.171 | 3.217 | 46 | 1,45% |
Reclamebelasting | 158 | 148 | -10 | -6,33% |
Totaal | 31.787 | 31.866 | 79 | 0,25% |
(bedragen x € 1.000)
Hieronder ziet u een toelichting van de opbrengsten van de heffingen en belastingen met een afwijking van meer dan 10% en een bedrag van meer dan € 25.000.
Toeristenbelasting
Door een aantrekkende markt vinden er meer overnachtingen (verblijf in hotels, pensions, recreatiewoningen) plaats in 2016.
Precariobelasting
Minder inkomsten door verbouw Leidsenhage
Kwijtscheldingsbeleid
Voor de meeste inwoners van onze gemeente levert het betalen van de gemeentelijke belastingen en heffingen geen probleem op. Er zijn echter ook inwoners voor wie de betaling van de gemeentelijke belastingen niet mogelijk is. Voor hen is er de mogelijkheid om een beroep te doen op de kwijtscheldingsregeling die in de gemeente wordt toegepast.
Voor twee gemeentelijke heffingen, namelijk de afvalstoffenheffing en de rioolheffing, kan kwijtschelding worden verleend mits de aanvrager voldoet aan de wettelijk vastgesteld criteria. Vanaf 2006 geldt een regeling van automatische kwijtschelding voor de doelgroep van bijstandsgerechtigden en 65+ers (die al twee jaar kwijtschelding hebben gekregen en waarvan duidelijk is dat het inkomen de komende jaren (nagenoeg) gelijk blijft). Deze personen hoeven niet elk jaar een nieuwe aanvraag in te dienen. Steekproefsgewijs wordt de eerste groep eenmaal per drie jaar en de tweede groep eenmaal per vijf jaar gecontroleerd op wijzigingen in de financiële positie.
In 2016 hebben we meer inwoners kunnen bereiken die in aanmerking komen voor een kwijtschelding op de gemeentelijke heffingen van riool en afval. Op de afvalstoffenheffing is in het jaar 2016 voor een bedrag van € 738.000 aan kwijtschelding verleend (raming bedroeg € 545.000). Op de rioolheffing is in het jaar 2016 voor een bedrag van € 326.000 aan kwijtschelding verleend (raming bedroeg € 255.000).
In de loop van 2016 is de afhandeling van kwijtscheldingsverzoeken uitbesteed aan extern bureau (Cannock Chase). Hiervoor was dit uitbesteed aan PB overheden. Door het Inlichtingenbureau zijn eerst kwijtscheldingsverzoeken geautomatiseerd getoetst, hieruit is een uitval van circa 750 kwijtscheldingsverzoeken overgebleven die door Cannock Chase voor eind maart 2017 worden afgehandeld.
Woonlasten
De woonlasten zijn voor de burgers een graadmeter voor de mate van stijging of daling van de gemeentelijke lasten. De berekening van de woonlasten is gebaseerd op de onroerendezaakbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Voor een goede vergelijking is in de onderstaande tabel een overzicht over meerdere jaren gemaakt.
Woonlasten | Eenpersoonshuishouden | Meerpersoonshuishouden | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2014 | 2015 | 2016 | |
a. Onroerende zaakbelasting [1] | 226,59 | 231,10 | 233,95 | 226,59 | 231,10 | 233,95 |
b. Afvalstoffenheffing [2] | 263,64 | 273,24 | 276,72 | 319,56 | 334,56 | 338,76 |
c. Rioolheffing [3] | 131,16 | 129,36 | 135,48 | 131,16 | 129,36 | 135,48 |
Totale woonlasten | 621,39 | 633,70 | 646,15 | 677,31 | 695,02 | 708,19 |
1 Cijfers OZB gebaseerd op een WOZ-waarden van € 249.000 voor 2014, € 245.300 voor 2015 en € 248.250 voor 2016.
2 In 2015 zijn de tarieven voor eenpersoons- en meerpersoonshuishouden voor Afval verhoogt conform de Verordening 1ste Wijziging afvalstoffenheffing.
3 In 2015 is de korting op de woonlasten van € 4,50 uit het coalitieakkoord verwerkt via de Rioolheffing.
[1] Cijfers OZB gebaseerd op een WOZ-waarden van € 249.000 voor 2014, € 245.300 voor 2015 en € 248.250 voor 2016.
[2] In 2015 zijn de tarieven voor eenpersoons- en meerpersoonshuishouden voor Afval verhoogt conform de Verordening 1ste Wijziging afvalstoffenheffing.
[3] In 2015 is de korting op de woonlasten van € 4,50 uit het coalitieakkoord verwerkt via de Rioolheffing.