Visie
Leidschendam-Voorburg is een groene gemeente waar het prettig wonen én ondernemen is. De gemeente is uitstekend bereikbaar en dat willen wij zo houden. Vanwege de strategische ligging ten opzichte van economische kerngebieden is de gemeente een aantrekkelijke vestigingsplaats. Wij stimuleren activiteiten die recht doen aan het karakter van de gemeente en dat karakter binnen de regionale context versterken.
Doelstellingen:
- Economische en ruimtelijke ontwikkeling
Wij willen de economische en ruimtelijke ontwikkeling stimuleren met activiteiten die recht doen aan het karakter van de gemeente en dat karakter binnen de regionale context versterken. Daarbij horen voldoende woningen en voorzieningen. Ook bieden wij ruimte aan de kennis- en zorgeconomie en kleinschalige bedrijvigheid in woonwijken. Bij verdichting blijft de balans tussen bouwen en groen bewaard.
- Bereikbaarheid
Wij willen de koppeling tussen ruimtelijk-economische ontwikkeling en mobiliteit versterken en zo de economische en stedelijke efficiëntie verbeteren. Wij willen de goede auto- en openbaarvervoerbereikbaarheid beter laten benutten door mogelijkheden van ketenmobiliteit en ook het fietsnetwerk te verbeteren. Wij stimuleren het fietsgebruik in de gemeente.
Gewenst effect:
Effectindicator | Norm | Realisatiewaarde 2014 | Realisatiewaarde 2015 | Streefwaarde 2016 | Realisatiewaarde 2016 |
---|---|---|---|---|---|
Ranking bereikbaarheid van banen[1] | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Toelichting effectindicator
Deze indicator is afkomstig uit de Atlas voor Gemeenten. Het cijfer geeft de plaats op de ranglijst aan van de vijftig grootste gemeenten, waarbij 1 de eerste plaats is. Op de ranking bereikbaarheid van banen scoren we in 2016 boven de streefwaarde: we zijn gestegen van plaats 5 naar plaats 4 op de ranglijst.
[1] De Atlas voor Gemeenten publiceert jaarlijks een ranglijst van de 50 grootste gemeenten in Nederland. De bereikbaarheid van banen toont de bereikbaarheid van werk vanuit de gemeente, vanuit het perspectief van de inwoners (huishoudens). Banen die verder weg liggen, tellen minder zwaar mee dan banen dichtbij. De ranking is gebaseerd op de gemiddelde reistijdwaardering van Nederlandse werknemers. Daarbij is gerekend met werkelijke reistijden. Bron: Rijkswaterstaat Data-ICTDienst.
Op basis van het Coalitieakkoord 2015-2018 is in de primitieve begroting 2016 op programma Economische en ruimtelijke kansen een bedrag van € 591.000 beschikbaar gesteld.
Coalitieakkoord | Structureel Incidenteel | Begroting 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|
Accountmanager bedrijven | Incidenteel | 95 | 48 | 47 |
Economische agenda | Structureel | 75 | 43 | 32 |
Platform economie, onderwijs en arbeidsmarkt | Structureel | 100 | 103 | -3 |
Centrummanager | Incidenteel | 150 | 41 | 109 |
Pilot regelluwe winkelgebieden | Incidenteel | 15 | 11 | 4 |
Recreatie en toerisme | Structureel | 30 | 2 | 28 |
Uitvoering verkeer- en vervoersplan | Structureel | 168 | 157 | 11 |
Motie buslijn 47 uitvoeren | Structureel | 33 | 2 | 31 |
Ruimte nieuw beleid programma 4 | Incidenteel | 25 | 19 | 6 |
Totaal | 691 | 426 | 265 |
(bedragen x € 1.000)
Toelichting Coalitieakkoord 2015-2018
Accountmanager bedrijven
De accountmanager bedrijven heeft afgelopen jaar relaties opgebouwd met diverse bedrijven en belangenorganisaties in de gemeente. Er is meer inzicht in de gewenste dienstverlening voor het behouden van banen en bedrijvigheid in Leidschendam-Voorburg.
Economische agenda
Zie speerpunt ‘Economische agenda uitvoeren’.
Platform economie, onderwijs en arbeidsmarkt
In 2016 heeft het Platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt op basis van een breed actieplan verschillende maatregelen uitgevoerd, gericht op de ontwikkeling van een gezonde economie in Leidschendam-Voorburg. Ook eerdere activiteiten vanuit het Platform hebben in 2016 vervolg gekregen, zoals de iD Store van het ID College in Leidsenhage en het webplatform
Eropuitinleidschendamvoorburg.nl. Ten slotte heeft een vertegenwoordiging van het Platform een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Economische Agenda en de ontwikkelingen in de MRDH.
Centrummanager
De samenwerking en inzet van de ondernemers in winkelcentra Damplein, Huygenskwartier en Julianabaan heeft een impuls gekregen door de inzet van de centrummanager. Er is ingestemd met continuering van de ondernemersfondsen. Via diverse activiteiten worden de winkelcentra beter op de kaart gezet.
Pilot regelluwe winkelgebieden
Zie speerpunt ‘Pilot verlichte regels voor winkelgebieden’.
Recreatie en toerisme
Zie speerpunt ‘Agenda recreatie & toerisme’.
Uitvoering verkeer- en vervoersplan
Over de uitvoering van het Verkeer- en Vervoerplan wordt jaarlijks, samen met de Kadernota, gerapporteerd. Medio 2016 is het Uitvoeringsprogramma bij het Verkeer- en Vervoerplan geüpdatet. De nadruk van deze update ligt op Duurzaamheid en Fiets. Zo wordt voorzien in extra oplaadpunten voor elektrische voertuigen, in de aanleg van (snel)fietsroutes en het asfalteren van fietspaden. Inmiddels heeft de raad een besluit genomen over het project Vlietbruggen (voorheen Extra Oeververbinding). Vanaf 2017 worden de eerste maatregelen verwacht.
Motie buslijn 47 uitvoeren
De dienstverlening op buslijn 47 is gecontinueerd conform de hiervoor ingediende motie.
Ruimte nieuw beleid programma 4 Economische en ruimtelijke kansen
In 2016 is door het college beperkt gebruik gemaakt van dit flexibel in te zetten budget. Het budget is gebruikt voor een bijdrage aan de website aandevliet.nl en een film over het Huygenskwartier.
Op basis van de Kadernota 2017-2020 is bij de 1e Tussentijdse Rapportage 2016 op programma Economie en ruimtelijke kansen een bedrag van € 323.000 beschikbaar gesteld voor nieuw beleid 2016.
Kadernota | Structureel Incidenteel | Begroting 2016 | Rekening 2016 | Veschil 2016 |
---|---|---|---|---|
Actualisatie VVP | Incidenteel | 40 | 25 | 15 |
Groot sportevenement van nationale allure | Incidenteel | 40 | -14 | 54 |
Huygenskwartier Voorburg | Incidenteel | 18 | 0 | 18 |
Huygenskwartier Voorburg (motie 1e turap 2016) | Incidenteel | 75 | 13 | 62 |
Extra budget ruimtelijke initiatieven | Structureel | 150 | 124 | 26 |
Totaal | 323 | 148 | 175 |
Toelichting doorontwikkeling Kadernota 2017-2020
Actualisatie VVP
De inzet blijft gericht op duurzaamheid en fietsbeleid. Naar verwachting zal de Inwonerbijdrage
Mobiliteitsfonds Haaglanden (jaarlijks € 700.000,-) vanaf 2018 vervallen. De financiële gevolgen van de vrijval aan middelen zal bij de Kadernota 2018-2021 worden betrokken. De uitvoering van de maatregelen rondom de Vlietbruggen loopt de eerste jaren door. Van 2017 tot 2019 worden de plannen voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT Haaglanden), waaronder de kruispunten van de N14, verder uitgewerkt.
Groot sportevenement van nationale allure
In 2016 is de kans benut om de organisatie van de tijdrit van de Binckbanktour 2017 naar onze gemeente te halen. De Binckbanktour is een (inter)nationaal bekend wielerevenement met een sterk deelnemersveld. De organisatie ervan in onze gemeente heeft als doel: het Huygenskwartier Voorburg te promoten en te positioneren, de lokale economie, het culturele en ondernemersklimaat en de sociale cohesie van een impuls te voorzien, en het imago van de gemeente LeidschendamVoorburg als groene, duurzame en sportieve woongemeente te versterken.
Huygenskwartier Voorburg (inclusief motie 1 e turap 2016)
Er is een actieprogramma opgesteld. Focus lag in 2016 op marketing en communicatie, de gebouwenschuif en verkeersmaatregelen.
Extra budget ruimtelijke initiatieven
In 2016 is de taakstelling gerealiseerd en zijn de resterende meeropbrengsten onder andere ingezet voor het verder brengen van de pilot Meeslouwerpolder. Zie speerpunt ‘Pilot Meeslouwerpolder Stompwijk’.
Beleidsterrein | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
LASTEN | ||||||
ruimtelijke ontwikkeling | 7.348 | 6.133 | 4.535 | 10.669 | 7.255 | 3.414 |
recreatie en toerisme | 282 | 329 | 89 | 418 | 408 | 10 |
grondzaken en vastgoed | 3.271 | 9.469 | -2.886 | 6.583 | 6.416 | 167 |
economie | 570 | 965 | 524 | 1.490 | 1.217 | 273 |
bereikbaarheid | 8.768 | 15.117 | -8.414 | 6.703 | 6.365 | 338 |
Totaal Lasten | 20.240 | 32.014 | -6.151 | 25.863 | 21.660 | 4.203 |
BATEN | ||||||
ruimtelijke ontwikkeling | -1.022 | -2.199 | -3.858 | -6.057 | -2.640 | -3.417 |
recreatie en toerisme | -66 | -2 | -2 | -4 | -0 | -4 |
grondzaken en vastgoed | -9.860 | -9.153 | -9.755 | -18.908 | -21326 | 2418 |
economie | -80 | -102 | 20 | -82 | -87 | 6 |
bereikbaarheid | -1.401 | -934 | -166 | -1.101 | -1.164 | 63 |
Totaal Baten | -12.429 | -12.391 | -13.761 | -26.152 | -25.217 | -934 |
Saldo lasten en baten | 7.811 | 19.623 | -19.912 | -289 | -3557 | 3269 |
Storting in reserves | 22.385 | 700 | 12.503 | 13.203 | 12.520 | 683 |
Onttrekking aan reserves | -22.305 | -8.619 | 7.643 | -976 | -864 | -111 |
Totaal resultaat | 7.891 | 11.704 | 234 | 11.939 | 8099 | 38410 |
(bedragen x € 1.000)
Toelichting financiën
Beleidsterrein Ruimtelijke ontwikkeling (€ 3.000 nadeel)
Juridische ondersteuning ruimtelijke projecten (€ 196.000 nadeel)
Na schriftelijk contact heeft de Europese Commissie de eerste aanlevering voor de gedeclareerde gerechtskosten afgewezen. In de afwijzing is gevraagd om een nadere toelichting van de kosten. Het proces loopt door.
Planschade (€245.000 voordeel)
Er zijn minder schadeclaims planschade uitgekeerd dan geprognosticeerd
Beleidsterrein Grondzaken en vastgoed (€ 2.585.000 voordeel)
Grondexploitatie Vlietvoorde (€ 2.977.000 voordeel)
Op basis van de eerste herziening 2017 van de grondexploitatie Vlietvoorde is in 2016 een extra bedrag van € 2.977.000 vrijgevallen uit de verliesvoorziening.
Afstoten gemeentelijke gebouwen (€ 477.000 nadeel)
Vanwege het uitstel van de verkoop van de Koningin Julianalaan 19 naar 2017 is er sprake van een lagere verkoopopbrengst. Dit nadeel wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de verkoop van de Scheepswerf 18-19 en de brugwachtershuisjes in Voorburg.
Beheer en exploitatie vastgoed (€ 102.000 voordeel)
Het gebruikersdeel van de OZB van niet-woningen wordt in rekening gebracht bij de eigenaar. Deze OZB voor de gemeente (niet woningen waarvan de gemeente eigenaar is en geen gebruiker) is centraal geraamd op dit beleidsterrein. De OZB-aanslagen zijn ook op andere programma’s verantwoord. Daarnaast zijn de kosten van dagelijks klein onderhoud aan gemeentelijke accommodaties lager dan geraamd doordat er minder klachten over het onderhoud waren.
Beleidsterrein Bereikbaarheid (€ 401.000 voordeel)
Energiekosten openbare verlichting (€ 180.000 voordeel)
De afwijking op de jaarrekening voor openbare verlichting wordt veroorzaakt door een afrekening van de energierekening 2015 en een combinatie van energiebesparing en lagere energieprijzen dan verwacht. Verder wordt er in afwijking van voorgaande jaren voor het eerst gewerkt conform de nieuwe overeenkomst, waarbij lampen niet meer worden vervangen aan het einde van de verwachte levensduur, maar pas op het moment van daadwerkelijk uitvallen. Doordat het aantal storingen in dit eerste jaar van het nieuwe beleid tegen de verwachting in niet is toegenomen, is hier een eenmalige besparing gerealiseerd van ca. € 50.000. Daarnaast is in het beleidsplan omschreven dat in de volgende jaren het budget door het toepassen van LED-verlichting voor openbare verlichting geleidelijk zal afnemen.
Onderhoud verkeersregelinstallaties (€ 109.000 voordeel)
Het voordeel van verkeersregelinstallaties wordt veroorzaakt door een afrekening van de energierekening 2015 en lagere energieprijzen dan verwacht. Daarnaast zijn de onderhoudskosten dit jaar een stuk lager uitgevallen als gevolg van exceptioneel weinig storingen aan de verkeersregelinstallatie.
Ook is in 2016 gestart met de uitvoering van het project DVM Zuidvleugel Verkeerscentrales Leidschendam-Voorburg. Dit project wordt voor 100 % gefinancierd uit subsidie Mobiliteitsfonds van de MRDH. De verwachte kosten van dit project zijn in 2016 lager uitgevallen; hier tegenover staan ook lagere inkomsten in 2016. In 2017 zal het project worden afgerond.
Toelichting mutaties reserves
Beleidsterrein Grondzaken en vastgoed (€ 683.000 voordeel)
Storting reserve verkoop Koningin Julianalaan 19 (€ 683.000 voordeel)
De afwikkeling van de verkoop van de Koningin Julianalaan 19 (transport bij de notaris) vindt begin 2017 plaats. De netto verkoopopbrengst wordt daarom pas in 2017 toegevoegd aan de algemene reserve vrij besteedbaar. In 2016 is er sprake van een lagere storting dan geraamd.
Ruimtelijke ontwikkeling
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Binnen dit beleidsterrein luisteren wij naar initiatieven en behoeften uit markt en samenleving en vertalen deze in strategisch beleid en kaders. In samenwerking met belanghebbenden komen wij tot samenhangende ruimtelijke strategieën. We richten ons naar initiatieven uit de samenleving die passen bij het karakter van de gemeente. Wij zoeken hierbij de verbinding met sociaalmaatschappelijke doelstellingen.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunten programmabegroting 2016 | Omschrijving speerpunten | Status realisatie |
Leidsenhage | Wij werken vanuit onze rol zoveel mogelijk mee aan de uitvoering van de plannen voor Leidsenhage. | GROEN |
Vlietvoorde (voorheen Duivenvoordecorridor)) | We voeren de ontwikkelstrategie voor de Vlietvoorde (voorheen Duivenvoordecorridor) uit, conform het besluit van de gemeenteraad van november 2015 over de invulling voor het gebied. | GROEN |
Stompwijk | Wij stellen de ontwikkelvisie en het bestemmingsplan voor de kern Stompwijk vast. | GROEN |
Klein Plaspoelpolder | Wij werken vanuit onze rol zoveel mogelijk mee aan de uitvoering van de plannen voor dit gebied | GROEN |
Toelichting status per speerpunt
Leidsenhage
Vanaf medio 2016 is het bestemmingsplan voor Leidsenhage onherroepelijk geworden. Ook is de omgevingsvergunning voor het bouwplan verleend, en is gestart met de bouwwerkzaamheden. Er is bovendien besloten extra te investeren in de openbare ruimte. De voorbereidingen voor een kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte in het aangrenzende Groot Zijdepark zijn inmiddels gestart.
Vlietvoorde (voorheen Duivenvoordecorridor)r
In juni 2016 heeft de raad de Ruimtelijke uitnodiging "Maak het in de Duivenvoordecorridor" vastgesteld. De Ruimtelijke uitnodiging is een uitwerking van de in 2015 vastgestelde essentiekaart en geeft richting aan de ontwikkeling en realisatie van deelgebieden door marktpartijen, binnen een vastgestelde hoofdstructuur met water, groen en openbare ruimte. In dit jaar is onder andere het kassencomplex van kwekerij de Bosrand aan de Noortheylaan gesloopt. Vervolgens heeft de gemeente de verkoop van deze locatie voorbereid, ten behoeve van groenontwikkeling en woningbouw.
Stompwijk
De ontwikkelvisie en het bestemmingsplan voor de kern Stompwijk zijn beide in 2016 vastgesteld. De ontwikkelvisie geeft een impuls om het dorp levendig en vitaal te houden. Ook geeft het initiatiefnemers duidelijkheid over de ruimtelijke mogelijkheden voor het bouwen in Stompwijk.
Klein Plaspoelpolder
Na het zomerreces van 2016 hebben de gemeente en de ontwikkelaars de anterieure overeenkomst ondertekend met het plan voor de bouw van maximaal 38 grondgebonden woningen. In oktober 2016 heeft de raad ingestemd met de uitwerking van de Ontwikkelstrategie en het bestuurlijk handelingskader voor het gehele gebied Klein Plaspoelpolder. In november is dit gevolgd door het besluit over de Vlietbruggen, wat voor de ontwikkelingen in Klein Plaspoelpolder de noodzakelijke duidelijkheid biedt.
Toelichting ontwikkelingen & risico’s
Maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen zorgden ervoor dat de samenleving ook in 2016 enorm in beweging was. Deze ontwikkelingen werken door in de wijze waarop mensen de beschikbare en toekomstige ruimte en het daarbij behorende netwerk gebruiken. De wijze waarop ruimtelijke en sociale ontwikkelingen vorm krijgen en de rol van de overheid daarin, is daarmee aan het veranderen. Gemeentes gaan steeds meer als een gelijkwaardige partner samenwerken met inwoners, maatschappelijke instellingen, bedrijven en andere overheden om gezamenlijke doelen te realiseren.
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Ruimtelijke ontwikkeling | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 7.348 | 6.133 | 4.535 | 10.669 | 7.255 | 3.414 |
Baten | -1.022 | -2.199 | -3.858 | -6.057 | -2.640 | -3.417 |
Totaal lasten en baten | 6.327 | 3.934 | 678 | 4.612 | 4.615 | -3 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | -504 | -178 | -395 | -573 | -538 | -35 |
Totaal resultaat | 5.823 | 3.757 | 283 | 4.039 | 4.077 | -38 |
(bedragen x € 1.000)
Recreatie en toerisme
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Binnen dit beleidsterrein stimuleren wij de versterking van recreatieve voorzieningen en routenetwerken. Daarnaast faciliteren wij jaarlijks terugkerende evenementen voor en door inwoners. Wij maken de organisatie van De Vlietdagen, Open Monumentendag en de intocht van Sinterklaas mede mogelijk.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunten programmabegroting 2016 | Omschrijving speerpunten | Status realisatie |
Agenda recreatie & toerisme | Vanuit verschillende projecten werken we aan nieuwe recreatieve routes en voorzieningen. Om de samenhang in de activiteiten te vergroten stellen we een agenda recreatie & toerisme op, als onderdeel van de economische agenda. | GROEN |
Toelichting status per speerpunt
Agenda recreatie & toerisme
Eind 2016 zijn de visie en het actieplan recreatie & toerisme ambtelijk afgerond. De visie biedt het kader voor projecten/activiteiten op het gebied van recreatie en toerisme, aan de hand van de ambitie om een completer aanbod te creëren en grotere bekendheid voor de gemeente te genereren. In het actieplan staan vervolgens de bijbehorende acties voor de periode 2017-2021 vermeld. De visie en het actieplan zijn tot stand gekomen in overleg met betrokken partijen, zoals het lokale MKB, winkeliersverenigingen/ondernemersfondsen en toeristisch-recreatieve ondernemers.
Toelichting ontwikkelingen & risico’s
N.v.t.
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Recreatie en toerisme | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 282 | 329 | 89 | 418 | 408 | 10 |
Baten | -66 | -2 | -2 | -4 | -1 | -4 |
Totaal lasten en baten | 216 | 327 | 87 | 414 | 407 | 6 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | - | - | -32 | -32 | -25 | -6 |
Totaal resultaat | 216 | 327 | 55 | 382 | 382 | - |
(bedragen x € 1.000)
Grondzaken en vastgoed
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Binnen dit beleidsterrein ondersteunen we strategische beleidsopgaven via ontwikkeling, beheer en verkoop van (maatschappelijk) vastgoed en gronden. Wij zetten faciliterend grondbeleid in om ruimtelijke opgaven mogelijk te maken. Als nodig passen wij actief grondbeleid toe. Via grondexploitaties monitoren wij de financiële status van strategische projecten.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunten programmabegroting 2016 | Omschrijving speerpunten | Status realisatie |
Grondexploitatie Vlietvoorde Duivenvoordecorridor). | Na het besluit over de invulling voor de Duivenvoordecorridor in november 2015 stellen we een nieuwe grondexploitatie op. Hierbij houden we rekening met de aanbevelingen van de accountant en de Enquêtecommissie grondexploitatie Duivenvoordecorridor. | GROEN |
Verkoop gemeentelijke panden op de afstootlijst. | Gemeentelijke grond- en vastgoedposities zetten we ook in om duurzame ruimtelijke, economische en maatschappelijke ontwikkelingen te stimuleren. | GROEN |
Toelichting status per speerpunt
Grondexploitatie Vlietvoorde (voorheen Duivenvoordecorridor)
In december 2016 is de tweede herziening van de grondexploitatie Nieuwe Duivenvoordecorridor vastgesteld. Deze herziening is, voordat deze in procedure is gebracht, ook extern getoetst en door de accountant akkoord bevonden. De (eerste) herziening in 2017 van de grondexploitatie Vlietvoorde heeft hetzelfde proces doorlopen. Deze herziening is in de raad van mei 2017 behandeld.
Verkopen gemeentelijke panden op de afstootlijst
Om uitvoering te geven aan de afstootlijst gemeentelijk vastgoed is in 2016 een verkoopstrategie bepaald. Vervolgens is een flinke stap gemaakt met het verkrijgen van een degelijk inzicht in de waarde van diverse af te stoten panden en in de slagingskans van verkoop of herontwikkeling, gericht op uitvoering van de verkoopstrategie in 2017. Hierin proberen we zo veel mogelijk duurzame ruimtelijke, economische en maatschappelijke ontwikkelingen te stimuleren. Ten slotte is te melden dat de verkoop van de Koningin Julianalaan 19 grotendeels is voorbereid, gericht op overdracht begin 2017.
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Grondzaken en vastgoed | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.271 | 9.469 | -2.886 | 6.583 | 6.416 | 167 |
Baten | -9.860 | -9.153 | -9.755 | -18.908 | -21326 | 2418 |
Totaal lasten en baten | -6.589 | 316 | -12.641 | -12.325 | -14.910 | 2585 |
Storting in reserves | 75 | - | 12.503 | 12.503 | 11.820 | 683 |
Onttrekking aan reserves | -4 | 0 | - | 0 | - | 0 |
Totaal resultaat | -6.518 | 316 | -137 | 178 | -3090 | 3268 |
(bedragen x € 1.000)
Economie
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Binnen dit beleidsterrein scheppen wij voorwaarden voor een stimulerend ondernemers- en vestigingsklimaat. Wij spannen ons in bedrijven voor de gemeente te behouden en nieuwe bedrijven die passen bij het karakter van de gemeente aan te trekken. Daarbij spreken wij ondernemers aan op hun eigen rol en verantwoordelijk. Wij stimuleren de versterking van de vier kernwinkelcentra en de bestaande bedrijventerreinen. Ook onderzoeken wij de verzelfstandiging van de weekmarkten.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunten programmabegroting 2016 | Omschrijving speerpunten | Status realisatie |
Economische agenda uitvoeren | We geven uitvoering aan een economische agenda t.b.v. een herkenbaar economisch profiel voor de gemeente waarmee we ons kunnen onderscheiden in de regio. Wij leggen hierbij ook de verbinding met de duurzaamheidsagenda. | ORANJE |
Aanpak Huygenskwartier | We hebben een aanpak opgesteld voor het creëren van een onderscheidend, levendig en toekomstbestendig gebied. De aanpak bestaat enerzijds uit een aantal quick wins in de openbare ruimte en anderzijds uit een actieprogramma voor de middellange en lange termijn. | GROEN |
Pilot verlichte regels voor winkelgebieden | Vanuit de nationale retailagenda doen wij met winkelgebied Oud-Voorburg mee aan de pilot. Doel is gezamenlijk anders toepassen, verbeteren of schrappen van regels per winkelgebied en daarmee een impuls geven aan het ondernemerschap. De pilot loopt tot eind 2016. | GROEN |
Pilot Meeslouwerpolder Stompwijk | Wij ontwikkelen een eenduidige visie en strategie om de ruimtelijke ontwikkeling van het glastuinbouwgebied in de Meeslouwerpolder op gang te brengen, en trekken daarbij samen op met de provincie. Dit leidt tot een pilot met heldere spelregels en procesafspraken. | GROEN |
Toelichting status per speerpunt
Economische agenda uitvoeren
In 2016 is gewerkt aan het opstellen van de economische agenda, mede op basis van gesprekken met de raad en inwoners, bedrijven en instellingen. Dit proces heeft meer tijd gevraagd dan voorzien.
Aanpak Huygenskwartier
De aanpak van het Huygenskwartier is uitgewerkt tot een actieprogramma. Focus lag op marketing en communicatie, verkeersmaatregelen en een haalbaarheidsplan voor de optimale inzet van de gemeentelijke panden in het gebied. Tot slot is een plan van aanpak voorbereid voor
vervolgonderzoek, waarin onder andere het ‘Plan Waaijer’, een ‘culturele hotspot’ en de toekomstige huisvesting van de raad worden betrokken.
Pilot verlichte regels voor winkelgebieden
De pilot in het Huygenskwartier is in oktober 2016 afgelopen. In het vierde kwartaal heeft de evaluatie plaatsgevonden. De methodiek is als succesvol bestempeld en zal worden gebruikt voor uitrol over de andere winkelgebieden.
Pilot Meeslouwerpolder Stompwijk
Samen met ondernemers en andere betrokkenen en in overleg met de provincie is een perspectief ontwikkeld voor een vitale Meeslouwerpolder. Er vinden op basis van dit perspectief constructieve gesprekken plaats over het vergoten van de waarden van het gebied. Naar verwachting worden begin 2017 de afspraken en spelregels vastgelegd en voorgelegd voor besluitvorming in de raad.
Toelichting ontwikkelingen & risico’s
Vanuit de nationale retailagenda wordt gekeken naar mogelijkheden om wet- en regelgeving aan te passen, waaronder het huurrecht en de drank- en horecawet om hiermee de detailhandel te versterken.
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Economie | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 570 | 965 | 524 | 1.490 | 1.217 | 273 |
Baten | 490 | 863 | 544 | 1.408 | 1.129 | 278 |
Totaal lasten en baten | 490 | 863 | 544 | 1.408 | 1.129 | 278 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | - | - | -331 | -331 | -281 | -50 |
Totaal resultaat | 490 | 863 | 213 | 1.076 | 848 | 228 |
(bedragen x € 1.000)
Bereikbaarheid
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Binnen dit beleidsterrein werken wij aan een optimale bereikbaarheid van de gemeente. Daarvoor werken wij mee aan het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) in de regio en zorgen wij voor de uitvoering van het Verkeers- en Vervoerplan (VVP). Versterken van het netwerk, beter benutten, verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit hebben hierin een plek. We werken aan voldoende parkeerruimte voor inwoners en bezoekers. Op plaatsen waar overlast van (auto)verkeer ontoelaatbaar hoog is, treffen wij maatregelen om die overlast terug te dringen. Wij stimuleren dat meer mensen de fiets gebruiken.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunten programmabegroting 2016 | Omschrijving speerpunten | Status realisatie |
Bereikbaar Stompwijk | Na het afronden van de aanbesteding -en bestemmingsplanprocedures starten wij met de uitvoering van de reconstructie van de Stompwijkseweg en de aanleg van de 1e fase van de Verbindingsweg. | ORANJE |
Parkeerbeleid | Wij stellen het nieuwe parkeerbeleid vast. | GROEN |
Fietsen | Na overleg met betrokken partijen leveren wij dit jaar de fietsenstallingen bij Randstadrailstations Leidschendam-Voorburg en Voorburg ’t Loo op. Wij starten met de uitvoering van de regionale fietsroute Bovenveen en waar mogelijk asfalteren wij fietspaden, met prioriteit voor schoolroutes. | ORANJE |
Toelichting status per speerpunt
Bereikbaar Stompwijk
De aanbesteding voor de reconstructie van de Stompwijkseweg is volgens planning verlopen. De aannemer heeft echter zes in plaats van drie maanden voorbereidingstijd nodig. Daardoor schuift een deel van de werkzaamheden, inclusief de daarmee samenhangende investeringen, door naar 2017. Het werk start naar verwachting in het eerste kwartaal van 2017. Verder zijn diverse percelen ten behoeve van de realisatie van de Verbindingsweg nog niet in eigendom verkregen. De planning is er op gericht om in 2017 alle benodigde percelen te hebben aangekocht, zodat het tracé met grond kan worden voorbelast (verkrijgen van voldoende draagkracht voor de bestemming als openbare weg).
Parkeerbeleid
De parkeerpilots zijn gestart, als voorbereiding op de vaststelling van de parkeernota. Bij
RandstadRailhalte Voorburg ’t Loo is de parkeerzone aangelegd. In het Damcentrum is opdracht verleend voor het opnieuw berekenen van de parkeerbalans, wat moet leiden tot een betere verdeling van de parkeerdruk over het gebied.
Fietsen
Er is vertraging ontstaan bij het ondertekenen van de bruikleenovereenkomst met NS voor de fietsenstalling bij station Leidschendam-Voorburg. Hierdoor kon het werk niet in het derde kwartaal van 2016 aanbesteed worden en is ook de oplevering van de stalling bij station ’t Loo uitgesteld. De aanleg van de regionale fietsroute Bovenveen is eveneens vertraagd naar 2017, omdat het hoogheemraadschap Rijnland aanvullende eisen heeft gesteld aan een brug op het traject.
Verder zijn er diverse maatregelen uitgevoerd, waarbij zoveel mogelijk de combinatie is gezocht met geplande onderhoudsmaatregelen. Dat is niet mogelijk gebleken voor de asfaltering van fietspaden; in 2017 zal een aantal fietspaden alsnog geasfalteerd worden. Bij drie schoolomgevingen is de verkeersveiligheid verbeterd door het instellen van schoolzones, extra drempels en het plaatsen van een waarschuwingslicht voor oversteek. Op twintig locaties zijn de fietspaden fietsveiliger ingericht.
Toelichting ontwikkelingen & risico’s
De economie is het afgelopen jaar flink aangetrokken. Verkeersstromen lijken verder te groeien en de filedruk in de spits neemt toe. Met de grote infrastructurele projecten als de Rotterdamsebaan en de Rijnlandroute in het verschiet kan de gemeente de groei tot nog toe goed aan. Wij houden de verdere ontwikkeling van het verkeer nauwlettend in de gaten.
De gemeente zet in op de versnelde aanleg van de ongelijkvloerse kruispunten van de N14, een project dat in handen is van het Rijk. De gemeente heeft bij daarnaast het project Vlietbruggen
(voorheen Extra Oeververbinding, afgekort EOV) gekozen voor het ‘Benutten zoals bedoeld’
(scenario 2 aanvullend). Hierbij wordt doorgaand verkeer zoveel mogelijk via de Noordsingel en de N14 geleid en niet over de bruggen over de Vliet. Mochten de kruisingen van de N14 gelijkvloers blijven dan neemt de druk op het wegennet naar verwachting te veel toe.
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Bereikbaarheid | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.768 | 15.117 | -8.414 | 6.703 | 6.365 | 338 |
Baten | -1.401 | -934 | -166 | -1.101 | -1.164 | 63 |
Totaal lasten en baten | 7.367 | 14.183 | -8.580 | 5.603 | 5.202 | 401 |
Storting in reserves | 22.310 | 700 | - | 700 | 700 | - |
Onttrekking aan reserves | -21.796 | -8.441 | 8.401 | -40 | -20 | -20 |
Totaal resultaat | 7.880 | 6.442 | -179 | 6.263 | 5.882 | 381 |
(bedragen x € 1.000)