Visie
Samen met inwoners, instellingen en bedrijven werken we aan de opgaven waar onze gemeente de komende jaren voor staat. We luisteren en maken gebruik van de informatie, kennis en deskundigheid van betrokkenen. We staan open voor initiatieven uit de samenleving.
Onze organisatie is er voor de mensen die in Leidschendam-Voorburg wonen, werken en verblijven. Wij zijn een organisatie die onder steeds veranderende omstandigheden het werk doet door vertrouwen te geven, verantwoordelijkheid te nemen en verbinding te maken. Van hieruit stellen wij kwalitatief hoogwaardige dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen centraal, zijn wij een moderne, innovatieve werkgever, zijn wij een lerende organisatie en zijn wij een excellente regieorganisatie.
Doelstellingen:
- Wij willen een veilige gemeente waarin de inwoners zich veilig voelen.
- Wij willen invulling geven aan een open bestuursstijl
Gewenst effect:
Effectindicator | Norm | Realisatie waarde 2014 | Realisatie waarde 2015 | Streef waarde 2016 | Realisatie waarde 2016 |
---|---|---|---|---|---|
Klanttevredenheid dienstverlening gemeente [1] | 7,5 | 8,0 | n.v.t. | 7,5 | 7,8 |
Aantal misdrijfaangiften binnen Leidschendam-Voorburg [2] | 4.235 | 4.207 | 3.961 | 4.207 | 3.388 |
Veiligheidsgevoel van inwoners binnen Leidschendam-Voorburg [3] | 80% | 80,9% | 83,0% | 80% | Niet bekend |
Percentage inwoners dat de vraag: ‘Houdt het gemeentebestuur bij haar beslissingen rekening met de wensen van inwoners?’ heeft beantwoord met: voldoende of geen mening. [4] | 80% | 80% | n.v.t. | 80% | Niet bekend |
[1] Het klanttevredenheidsonderzoek werd tweejaarlijks door een extern onderzoeksbureau uitgevoerd. Deze manier van
onderzoek is vervangen door continue monitoring met behulp van het “Dashboard” dienstverlening.
[2] Het aantal misdrijfaangiften is dalend.
[3] Bron van deze indicator is de Veiligheidsmonitor. Onderzoek wordt in de loop van 2017 uitgevoerd. Naast de objectieve (politie)cijfers wordt gemeten hoe de veiligheid binnen Leidschendam-Voorburg door inwoners wordt ervaren. De laatste jaren fluctueert dit cijfer rondom de 80%.
[4] Bron van deze indicator is de Wijkatlas. De meting over 2016 is nog niet uitgevoerd.
Op basis van het Coalitieakkoord 2015-2018 is in de primitieve begroting 2016 op programma Bestuur, organisatie en veiligheid een bedrag van € 210.000 beschikbaar gesteld.
Coalitieakkoord | Structureel Incidenteel | Begroting 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|
Buurtpreventieteams | Structureel | 20 | 20 | 0 |
Ouderen en veiligheid | Structureel | 20 | 1 | 19 |
Informatiepunt Voorburg | Structureel | 75 | 27 | 48 |
Vierde wethouder | Structureel | 70 | 70 | 0 |
Ruimte nieuw beleid programma 5 | Structureel | 25 | 0 | 25 |
Totaal | 210 | 118 | 92 |
(bedragen x € 1.000)
Toelichting Coalitieakkoord 2015-2018
Buurtpreventieteams
Zie speerpunt ‘Extra impuls geven aan buurtpreventieteams’.
Ouderen en veiligheid
Zie speerpunt Uitvoering geven aan de op te stellen integrale aanpak over ouderen en veiligheid’’.
Informatiepunt Voorburg
In 2016 zijn de voorbereidingen gedaan om starten met een informatiepunt in Voorburg. Begin 2017 is het informatiepunt Voorburg van start gegaan. Inwoners kunnen voor het aanvragen van een paspoort, ID-kaart en rijbewijs in Huize Swaensteyn terecht.
Vierde wethouder
De formatie voor een vierde wethouder is ingevuld.
Ruimte nieuw beleid programma 5 Bestuur, organisatie en veiligheid Dit bedrag is niet ingezet.
Op basis van de Kadernota 2017-2020 is bij de 1e Tussentijdse Rapportage 2016 op programma Economie en ruimtelijke kansen een bedrag van € 612.000 beschikbaar gesteld voor nieuw beleid 2016.
Kadernota | Structureel Incidenteel | Begroting 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|
Applicaties en automatisering (incidenteel) | Incidenteel | 60 | 29 | 31 |
Burgerpanel en klanttevredenheidsonderzoeken | Structureel | 50 | 0 | 50 |
Vernieuwing planning en control | Structureel | 80 | 43 | 123 |
Gegevensmanagement (incidenteel) | Incidenteel | 75 | 24 | 51 |
Informatiemanagement sociaal en ruimtelijk domein | Structureel | 45 | 27 | 18 |
Informatieveiligheid en privacy | Structureel | 104 | 75 | 29 |
Programmadirecteur | Structureel | 55 | 61 | -6 |
Tegengaan van radicalisering | Structureel | 83 | 67 | 16 |
Extra handhaving | Structureel | 60 | 42 | 18 |
Totaal | 612 | 368 | 330 |
Toelichting doorontwikkeling Kadernota 2017-2020
Applicaties en automatisering (incidenteel)
In 2016 is een project gestart om het zaakgericht werken verder te ontwikkelen. Verder zijn er applicaties aangeschaft ter ondersteuning van diverse werkprocessen.
Burgerpanel en klanttevredenheidsonderzoeken
Eind 2016 heeft het college besloten om ervaring op te doen met een inwoners bevragingsapp(licatie).
Vernieuwing planning en control
Zie 5.3 speerpunt ‘Doorontwikkeling van de planning- en controlproducten’.
Gegevensmanagement (incidenteel)
In 2016 is een start gemaakt met ”datagedreven sturing”. De verdere invoering van deze manier van sturen zal de komende jaren plaatsvinden.
Informatiemanagement sociaal en ruimtelijk domein
In 2016 is de werving voor twee informatiemanagers gestart. Er is voor het sociaal domein een Informatiemanager aangesteld. Deze is begin 2017 gestart. Deze functionaris richt zich op het verder verbeteren van de informatiehuishouding binnen het domein. Verwacht wordt dat de tweede informatiemanager in het 2e kwartaal van 2017 aangesteld kan worden.
Informatieveiligheid en privacy
In 2016 zijn een privacyfunctionaris en een medewerker informatieveiligheid aangesteld.
Programmadirecteur
De functie van programmadirecteur is ingevuld.
Tegengaan van radicalisering
In 2016 is de aanpak van radicalisering verder verbeterd. De beschikbare formatie voor de aanpak van radicalisering is uitgebreid De werkprocessen en samenwerking lokaal, regionaal en nationaal zijn verder verbeterd. Er is geïnvesteerd is in de kennis en vaardigheden van betrokken medewerkers. Het netwerk voor vroegtijdige signalering van radicalisering is in beeld gebracht. Op 6 juli 2016 heeft een themabijeenkomst plaatsgevonden over discriminatie.
Extra handhaving
De handhavingscapaciteit is met twee medewerkers uitgebreid. Door de extra capaciteit is er vaker in de weekenden gesurveilleerd. Daarnaast zijn de surveillances in het Huygenskwartier en in de parken geïntensiveerd. Ook heeft het toezicht op alcoholverstrekking aan minderjarigen een impuls gekregen.
Beleidsterrein | Rekening 2015 | Primitieve Begroting 2016 | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
LASTEN | ||||||
bestuursstijl | 1.106 | 1.118 | -186 | 932 | 831 | 101 |
dienstverlening | 2.892 | 3.369 | 1.025 | 4.394 | 4.081 | 313 |
financiële middelen | 2.825 | 3.685 | -126 | 3.559 | 2.968 | 591 |
organisatie | 22.632 | 23.248 | 1.594 | 24.842 | 24.463 | 379 |
veiligheid en handhaving | 5.928 | 6.040 | 56 | 6.096 | 6.029 | 67 |
Totaal Lasten | 35.383 | 37.459 | 2.364 | 39.823 | 38.371 | 1.452 |
BATEN | ||||||
bestuursstijl | -319 | -318 | - | -318 | -52 | -266 |
dienstverlening | -1.482 | -1.470 | - | -1.470 | -1.491 | 21 |
financiële middelen | -273 | -152 | - | -152 | -525 | 373 |
organisatie | -296 | -120 | - | -120 | -316 | 196 |
veiligheid en handhaving | -315 | -8 | - | -8 | -59 | 51 |
Totaal Baten | -2.684 | -2.068 | - | -2.068 | -2.444 | 376 |
Saldo lasten en baten | 32.699 | 35.392 | 2.364 | 37.755 | 35.928 | 1.827 |
Storting in reserves | 21.946 | 0 | 10.048 | 10.048 | 10691 | -643 |
Onttrekking aan reserves | -23.978 | -3.483 | -6.334 | -9.817 | -10104 | 287 |
Totaal resultaat | 30.667 | 31.909 | 6.078 | 37.987 | 36.515 | 1.472 |
(bedragen x € 1.000)
Toelichting financiën
Beleidsterrein Bestuursstijl (€ 164.000 nadeel)
Regionale samenwerking Groenfonds (€ 40.000 voordeel)
De regionale samenwerking groenfonds is opgehouden en hierdoor is de gemeentelijke bijdrage komen te vervallen.
Verkiezingen (€ 38.000 voordeel)
Op 6 april 2016 is het referendum voor Oekraïne gehouden. De kosten van de verkiezing zijn lager geweest dan een reguliere verkiezing, omdat kon worden volstaan met minder stembureaus.
Liquidatie Stadsgewest Haaglanden (€ 268.000 nadeel)
De liquidatie van het Stadsgewest Haaglanden is vertraagd en leidt tot een latere afrekening in 2018 van € 318.000. Wel is de BTW-aangifte bij het stadsgewest afgerond. Omdat deze niet geraamd was betekent dit voor de gemeente Leidschendam-Voorburg een voordeel van € 50.000.
Beleidsterrein Dienstverlening (€ 334.000 voordeel)
De moderne overheid (€ 216.000 voordeel)
Het programma De Moderne Overheid is in 2015 met de voorbereidingen gestart. In 2016 zijn in de Kadernota de bijbehorende middelen beschikbaar gesteld. Bij de start van een aantal projecten en activiteiten bleek meer tijd nodig te zijn voor voorbereiding en planvorming. Daarom is er in 2016 minder besteed dan geraamd.
Beleidsterrein Financiële middelen (€ 964.000 voordeel)
Loonontwikkeling Cao en individueel keuzebudget(€ 832.000 voordeel)
In dit programma zijn de financiële gevolgen voor 2016 van de Cao-gemeenten en de invoering van het individueel keuzebudget geraamd. De besteding van deze posten heeft plaatsgevonden en de lasten hiervan zijn verantwoord op de verschillende programma’s van de jaarrekening.
Flankerend beleid (€ 97.000 voordeel)
De kosten voor flankerend beleid zijn lager uitgekomen dan geraamd. Dit komt doordat deze eerder dan voorzien binnen de bedrijfsvoeringsbudgetten konden worden opgevangen.
Storting voorziening dubieuze debiteuren (€ 268.000 nadeel)
Op basis van de kansberekening op oninbaarheid van uitstaande vorderingen (debiteurenbestand van de gemeente) is gebleken dat de voorziening moet worden aangevuld. Hiervoor is een storting van € 268.000 gedaan in de voorziening.
Terugontvangst van BTW-compensatiefonds (€ 310.000 voordeel)
De suppletieaangifte voor compensabele BTW over voorgaande jaren heeft tot een terugbetaling van € 310.000 geleid.
Beleidsterrein Organisatie (€ 575.000 voordeel)
Studiedagen, cursussen en opleidingen (€ 179.000 voordeel)
De Sijtwende-Academie (intern opleidingsinstituut) biedt medewerk(st)ers van de gemeente opleidingen en trainingen aan. In 2016 is van de voor een deel facultatief aangeboden leeractiviteiten binnen de leerlijn Management geen gebruik gemaakt. De reguliere training Agressie en Geweld en Integriteit zijn doorgeschoven naar 2017.
Uitkeringen voormalig personeel (€ 354.000 voordeel)
De uitkeringen aan voormalig personeel zijn achtergebleven bij de verwachtingen omdat meer mensen van werk naar werk zijn begeleid. Hierdoor werd er geen aanspraak gemaakt op een WWuitkering die ten laste van de gemeente komt.
Pensioenen wethouders (€ 202.000 nadeel)
In de voorziening de ontvangen uitkering van opgebouwde pensioenrechten bij een verzekeringsmaatschappij voor een voormalig wethouder gestort. Daarnaast is een extra storting gedaan van € 37.000 om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenaanspraken van gewezen wethouders of hun nabestaanden. Beide stortingen waren niet geraamd, waardoor dit als een nadeel wordt getoond.
Backservice pensioenen wethouders (€ 120.000 nadeel)
In de voorziening backservice pensioenen is een extra storting gedaan voor de toekomstige pensioenverplichtingen jegens gewezen wethouders. Een groot deel van deze verplichting is ondergebracht bij een verzekeraar. De hoogte van de voorziening heeft betrekking op het deel, dat niet door de verzekeraar wordt gedekt.
Organisatieontwikkeling (€ 77.000 voordeel)
De ontwikkeling van de organisatie vindt met name plaats in het Programma De Moderne Overheid. Het geraamde budget voor dit onderdeel van de organisatieontwikkeling was hoger dan de werkelijke kosten. Het budget is benut voor het onderzoek ten behoeve van het doorlichten van de organisatie en de ontwikkeling van het management. Hierbij is gelet op begeleiding op maat.
Pensioenen wethouders (€ 165.000 voordeel)
Een bedrag van € 165.000 aan opgebouwde pensioenrechten bij een verzekeringsmaatschappij voor een voormalig wethouder is ontvangen. Deze was niet geraamd.
Toelichting mutaties reserves
Storting in reserves (€ 643.000 nadeel)
Algemene reserve vrij besteedbaar (€ 150.000 voordeel)
De storting van de vergoeding voor de gerechtskosten in het kader van staatssteun Leidschendam Centrum heeft nog niet plaatsgevonden. De Europese Commissie heeft de eerste aanlevering voor de gedeclareerde gerechtskosten afgewezen en gevraagd om een nadere toelichting. Indien deze vergoeding wordt toegewezen zal de storting alsnog plaatsvinden.
Algemene reserve met bufferfunctie (€ 793.000 nadeel)
De gemeenteraad heeft op 7 maart 2017 besloten de reserve met bufferfunctie te normeren op een bandbreedte van 1,0 tot 1,4 maal de hoogte van het berekende financiële risicoprofiel. Een verhoging van de reserve met bufferfunctie komt ten laste van de algemene reserve vrij besteedbaar. Wanneer de hoogte van de reserve de bandbreedte overschrijdt komt het surplus ten gunste van de algemene reserve vrij besteedbaar.
In overeenstemming met het raadsbesluit is in de jaarrekening 2016 ten laste van de algemene reserve vrij besteedbaar een bedrag van afgerond € 793.000 gestort in de reserve met bufferfunctie. Daardoor is de omvang van de reserve met bufferfunctie per 31 december 2016 1,0 maal het berekende financiële risicoprofiel.
Onttrekking aan reserves (€ 287.000 voordeel)
Algemene reserve vrij besteedbaar (€ 307.000 nadeel)
De geraamde kosten nieuw beleid 2016 waren hoger dan werkelijk besteed. Hierdoor valt de onttrekking aan de reserve voor de dekking van deze uitgaven ook lager uit.
Algemene reserve vrij besteedbaar (€ 793.000 voordeel)
De gemeenteraad heeft in op 7 maart 2017 besloten de reserve met bufferfunctie te normeren op een bandbreedte van 1,0 tot 1,4 maal de hoogte van het berekende financiële risicoprofiel. Een verhoging van de reserve met bufferfunctie komt ten laste van de algemene reserve vrij besteedbaar. Wanneer de hoogte van de reserve de bandbreedte overschrijdt komt het surplus ten gunste van de algemene reserve vrij besteedbaar.
In overeenstemming met het raadsbesluit is in de jaarrekening 2016, ter dekking van de storting in de reserve met bufferfunctie, een bijdrage uit de algemene reserve vrij besteedbaar verantwoord van afgerond € 793.000 .
Reserve dekking afschrijvingslasten (€ 98.000 nadeel)
De geraamde kosten van afschrijvingen op investeringen waren hoger dan de werkelijke afschrijvingslasten. Hierdoor valt de onttrekking aan de reserve lager uit.
Reserve incidentele kosten (€ 97.000 nadeel)
Omdat de kosten van flankerend beleid € 97.000 lager zijn, wordt minder aan de reserve incidentele kosten onttrokken.
Bestuursstijl
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
In het coalitieakkoord 2015-2018 “Ondernemend, sociaal, duurzaam en dichtbij” staat een open bestuursstijl centraal. Voorbeelden hiervan tekenen zich inmiddels af: de totstandkoming van de besluitvorming in de raad rond de cultuurvisie en de Stompwijkseweg kunnen beiden rekenen op brede steun bij de betrokkenen. De start van de Initiatieventafel heeft inmiddels geleid tot de opening van de Kledingbank en rugbytrainingen voor kinderen op het terrein van VCC. Het organiseren van De Ontmoeting, een kennismakings- en netwerkbijeenkomst voor inwoners, instellingen en bedrijven, heeft hier aan bijgedragen. Ook in Park Arentsburgh is gekozen voor een andere aanpak: door eerst input van bewoners letterlijk op te halen uit het park is samen met de betrokkenen gezocht naar een gemeenschappelijke oplossing. Toen die niet haalbaar bleek, heeft het college een beslissing genomen.
De gemeente wil hierop voortborduren en zich ontwikkelen tot een regie voerende gemeente die in open contact staat met de samenleving. Met de ingezette open bestuursstijl wil het college zichtbaar en aanspreekbaar zijn en open staan voor signalen en initiatieven. Inwoners, instellingen en bedrijven worden in een vroeg stadium betrokken bij de totstandkoming van visies, plannen en beleid. Van de aanwezige deskundigheid en kennis in de samenleving wordt graag gebruik gemaakt.
De ambtelijke organisatie vertaalt deze bestuursstijl in houding en gedrag door klantgericht en dienstverlenend te denken in mogelijkheden. Inwoners, instellingen en bedrijven worden consistent en integraal in het proces meegenomen. Samen geven we de herijking van de strategische visie uit 2006 vorm.
Jaarlijks bespreken raad en college met elkaar de onderlinge verhoudingen en gehanteerde werkwijze om te bezien in hoeverre de effectiviteit kan worden verbeterd. Op basis van dit jaarlijkse gesprek worden gezamenlijk maatregelen getroffen en proces- procedurevoorstellen gemaakt. Daarnaast wil het college de ingezette, andere bestuursstijl verder vormgeven in de samenwerking met de raad.
Met het programma Moderne Overheid 2.0 wil het college de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen verbeteren. Het is dan ook van groot belang deze groepen zo goed mogelijk bij het proces te betrekken. Daarnaast is een belangrijke rol weggelegd voor de raad, zowel in zijn volksvertegenwoordigende als zijn kaderstellende taak. Naast de formele stukken die ter besluitvorming worden voorgelegd, zal de raad worden gevraagd mee te denken (beeldvorming) over zaken als de digitalisering van de dienstverlening, de nieuwe website, de vernieuwing van de planning & control en de begrotingsapp.
Tegen de achtergrond van deze interactieve beleidsvorming en de continue ontwikkeling van onderwerpen werken wij vanuit een heldere visie en koers, met een collegeprogramma op hoofdlijnen in de vorm van een “infomural”. Deze infomural draagt bij aan het gesprek over de strategischbestuurlijke prioriteiten voor Leidschendam-Voorburg: door de onderwerpen te benoemen waarvoor de raad a priori een kaderstellende rol voor zichzelf ziet weggelegd door er in een vroegtijdig stadium over te willen spreken, wordt de agenda van de raad bepaald. Het college geeft hier uitvoering aan door korte, duidelijke voorstellen voor te leggen aan de raad, gericht op die kaderstellende rol. Waar mogelijk wordt de raad keuzeruimte geboden via meerdere scenario’s. Hiermee krijgt de strategische raadsagenda meer vorm en ondersteunen de onderwerpen die ter besluitvorming worden voorgelegd de verschillende, zich ontwikkelende rollen die raad en college hebben en de open, transparante wijze waarop het college verantwoording aflegt aan de raad.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunten programmabegroting 2016 | Omschrijving speerpunten | Status realisatie |
Nieuwe bestuursstijl door raad, college griffie en ambtelijke organisatie. | Dit betekent een doorontwikkeling tot een regie voerende gemeente. Een gemeente die regisseert, stimuleert en faciliteert. | GROEN |
Toelichting status per speerpunt
Nieuwe bestuursstijl door raad, college, griffie en ambtelijke organisatie
In het najaar van 2016 is een werkgroep bestuurlijke vernieuwing, samengesteld uit raadsleden van diverse fracties, de griffier en de gemeentesecretaris gestart. Deze werkgroep bereidt in opdracht van het Presidium de lokale uitwerking van de VNG Ontwikkelagenda Lokale democratie 2017-2022 voor. De werkgroep doet voorstellen om de werkwijze en rolinvulling van de raad en de samenwerking tussen raad en college aan te passen aan de gewenste bestuursstijl.
Samen met de inwoners is er een dienstverleningsvisie gemaakt. Aan de inwoners is concreet gevraagd hoe zij de dienstverlening van de gemeente het liefst zouden willen zien; Termen als snel, betrouwbaar en duidelijk werden daarbij veelvuldig gehoord. Met de opbrengsten van deze gesprekken is de Dienstverleningsvisie, Vandaag, Morgen en Verder opgesteld. De raad heeft de visie in juni vastgesteld. De visie is het uitgangspunt voor de vernieuwing van de dienstverlening.
De gemeente streeft er naar een transparante en voor iedereen begrijpelijke begroting te hebben. Afgelopen jaar is de eerste stap gezet in het digitaliseren van de begroting. De digitale begroting 2017 heeft een meer overzichtelijke indeling gekregen die online beschikbaar is
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Bestuursstijl | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.106 | 1.118 | -186 | 932 | 831 | 101 |
Baten | -319 | -318 | - | -318 | -52 | -266 |
Saldo lasten en baten | 787 | 800 | -186 | 614 | 779 | -164 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | - | - | -56 | -56 | -56 | - |
Totaal resultaat | 787 | 800 | -242 | 558 | 723 | -164 |
(bedragen x € 1.000)
Dienstverlening
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Het hebben van een Klant Contact Centrum is een basisvoorziening. Wij werken vanuit het klantbelang en hebben daarvoor de beschikking over een volledig klantbeeld. Onze dienstverlening is op orde. Onze dienstverlening wordt digitaal aangeboden, tenzij persoonlijk contact een meerwaarde heeft. Digitaal is standaard als het kan en persoonlijk maatwerk volgt als de situatie daarom vraagt.
We zoeken bij de inzet van de verschillende dienstverleningskanalen naar de balans tussen kwaliteit en efficiency. Wij werken regionaal samen met onze partners om onze dienstverlening lokaal te verbeteren. We werken zoveel mogelijk met (technische) standaarden waardoor bijvoorbeeld samenwerking op ICT gebied gemakkelijker wordt en we gegevens eenvoudiger met elkaar kunnen delen. We zoeken daarbij naar de balans tussen regels, vertrouwen en privacy. We trekken samen met onze partners op in de richting van rijk en leveranciers, waaronder technische leveranciers. Wij benaderen burgers en bedrijven vanuit de principes van Hostmanship.
Wij werken op basis van vertrouwen en kiezen voor regisseren en faciliteren in plaats van reguleren. Onze blik op de toekomst is dat burgers en bedrijven zelfredzaam zijn en hun pad binnen onze (digitale) dienstverlening zelfstandig kunnen bewandelen.
Omdat dit nogal wat vraagt van de organisatie is het programma De moderne overheid gestart. Dit programma heeft een antenne voor ontwikkelingen en trends en initieert en verbindt activiteiten en projecten om onze ambities te bereiken.
Samen met de gemeenteraad wordt bepaald wat de concrete ambities zijn ten aanzien van (digitale) dienstverlening, planning & control, informatiemanagement en digitaal werken en wat er nodig is om deze waar te maken, Hierbij wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de expertise en ervaring van inwoners, bedrijven, instellingen, deskundigen en andere overheden, om de dienstverlening aan inwoners bedrijven en instellingen te verbeteren. Programma Moderne Overheid toetst bovenstaande ambities met de buitenwereld en organiseert projecten en activiteiten en stuurt waar nodig bij.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunten programmabegroting 2016 | Omschrijving speerpunten | Status realisatie |
De doorontwikkeling van de gemeentelijke website | De klanten kunnen gebruik maken van onze verbeterde digitale dienstverlening. | GROEN |
Het thuis bezorgen van reisdocumenten en rijbewijzen | Onderzoeken of levering van diensten zoals paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen thuis kan plaatsvinden. | GROEN |
Opstellen en uitvoeren van nieuw parkeerbeleid | Nagaan hoe met gebruik van moderne technologische middelen de dienstverlening op het terrein van parkeren verbeterd kan worden. | ORANJE |
De uitvoering van het nieuwe evenementenbeleid | Een betere dienstverlening op het terrein van het evenementenbeleid. | ORANJE |
Toelichting status per speerpunt
De doorontwikkeling van de gemeentelijke website
De nieuwe gemeentelijke website is interactief tot stand gekomen. Bezoekers van het Servicecentrum zijn uitgenodigd om de website te testen. Ook konden bezoekers van de website hun mening achterlaten op de website. De website is op 30 november live gegaan. Hiermee is de gemeentelijke informatie toegankelijker en duidelijker.
Het thuis bezorgen van reisdocumenten en rijbewijzen
Per 1 mei 2016 is het thuisbezorgen van reisdocumenten en rijbewijzen gestart. Inwoners kunnen voor de aanvraag terecht bij het Servicecentrum. Het document wordt vervolgens thuisbezorgd op een moment dat het de klant het beste uitkomt. In 2016 zijn er 12.521 documenten thuis bezorgd.
Opstellen en uitvoeren van nieuw parkeerbeleid
In 2016 zijn voorbereidingen getroffen voor een pilot in 2017 met digitale parkeerontheffingen en een digitale bezoekersregeling. Ook zijn in het Huygenskwartier kansen verkend om met externe partijen een pilot te realiseren met parkeersensoren op parkeerplaatsen.
Uitvoeren van het nieuwe evenementenbeleid
In 2016 is het nieuwe evenementenbeleid voorbereid, met een focus op betere dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Dit betreft het versterken van het aanbod van evenementen, het verbeteren van de locaties en het digitaliseren van de vergunningaanvraag.
Toelichting ontwikkelingen & risico’s
Dienstverlening
De maatschappij is aan verandering onderhevig. Burgers verwachten steeds meer van hun overheid. Inwoners willen zaken gemakkelijk en op elk moment kunnen regelen. Het is aan de overheid om de dienstverlening hierop te laten aansluiten. Digitalisering is hierbij onvermijdelijk en noodzakelijk. Om te zorgen dat de dienstverlening toegankelijk blijft voor alle inwoners digitaliseren wij waar het kan, maar leveren wij maatwerk waar het nodig is.
Omgevingswet
Op 1 juli 2015 heeft een ruime meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met de Omgevingswet, die op 22 maart 2016 is aangenomen door de Eerste Kamer. In 2017 en 2018 volgen de laatste onderdelen van het wetgevingstraject. De wet treedt in 2019 in werking.
De Omgevingswet werkt door in vier algemene maatregelen van bestuur: het omgevingsbesluit, het besluit kwaliteit leefomgeving, het besluit activiteiten leefomgeving en het besluit bouwwerken leefomgeving. Deze maatregelen geven de regels voor het praktisch uitvoeren van de wet. Deze maatregel zijn van 1-7-2016 tot 16-9-2016 in consultatie gegaan en zijn nog niet definitief vastgesteld. De verwachting is dat de maatregelen in de loop van 2017 voorgelegd zullen worden aan de Afdeling advisering van de Raad van State.
De Invoeringswet zorgt voor het overgangsrecht en voor het intrekken of wijzigen van andere wetten op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Op 5 januari 2017 is de internetconsultatie Invoeringswet voor de Omgevingswet gestart en liep tot 3 februari 2017. Via zogeheten overgangsrecht regelt het voorstel voor de Invoeringswet de overgang van de bestaande naar de nieuwe wetgeving. Bovendien vult het wetsvoorstel de Omgevingswet ook met een aantal essentiële onderdelen aan.
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Dienstverlening | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.892 | 3.369 | 1.025 | 4.394 | 4.081 | 313 |
Baten | -1.482 | -1.470 | - | -1.470 | -1.491 | 21 |
Saldo lasten en baten | 1.410 | 1.899 | 1.025 | 2.924 | 2.590 | 334 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | - | - | -68 | -68 | -68 | - |
Totaal resultaat | 1.410 | 1.899 | 957 | 2.856 | 2.522 | 334 |
(bedragen x € 1.000)
Financiële middelen
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Wij werken financieel verantwoord en toekomstgericht en willen onze financieel gezonde positie behouden. Wij hanteren een goede balans tussen (nieuwe) investeringen en de risico’s die daarmee gepaard gaan en de buffers die daartegenover staan (het weerstandsvermogen). Wij voeren een nadere analyse uit naar de (grote) projecten in de gemeente, met als doel cumulatie van risico’s te voorkomen. Om risico’s te spreiden, zorgen wij voor een evenwichtige spreiding van projecten in de tijd. Jaarlijks wordt in de begroting en de jaarrekening over de algemene en bestemmingsreserves op zodanige transparante wijze gerapporteerd, dat door de gemeenteraad kan worden beoordeeld of heroverweging van de bestemming van de reserve of een deel daarvan mogelijk is of niet. Ten aanzien van reserves of delen daarvan die niet langer nodig zijn, wordt voorgesteld die over te hevelen naar de algemene reserve vrij besteedbaar. De komende periode wordt gewerkt aan het verbeteren van de inzichtelijkheid van de begroting.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunten programmabegroting 2016 | Omschrijving speerpunten | Status realisatie |
Uitvoering geven aan operationele financiële afspraken | Door de raad vast te stellen normen en criteria die worden gehanteerd als bewakings- en sturingsinstrumenten voor een financieel gezonde gemeente met daarbij in ieder geval aandacht voor de omvang van de weerstandscapaciteit in relatie tot het risicoprofiel van de gemeente en de verhouding eigen vermogen - vreemd vermogen. | GROEN |
Uitvoering geven aan risicomanagement | Ontwikkelen van een (vertrouwelijke) risicorapportage met daarin onder andere een inventarisatie van de belangrijkste (positieve en negatieve) risico’s, de beoordeling hiervan en mogelijke beheersmaatregelen. De rapportage staat naast de verplichte wijze waar in de begroting en jaarrekening over (positieve en negatieve) risico’s wordt gerapporteerd. | GROEN |
Nota reserves en voorzieningen | Deze nota gaat in op de reserves en voorzieningen in combinatie met het weerstandsvermogen en het risicoprofiel. | GROEN |
Doorontwikkeling van de planning- en controlproducten | De komende periode wordt gewerkt aan het verbeteren van de inzichtelijkheid van de programmabegroting. | GROEN |
Toelichting status per speerpunt
Uitvoering geven aan operationele financiële afspraken
Het college heeft de nieuwe Nota reserves en weerstandsvermogen in 2016 opgesteld. Deze wordt in het eerste kwartaal van 2017 door de raad behandeld. Deze nota beschrijft onder andere de weerstandscapaciteit en het risicoprofiel
Uitvoering geven aan risicomanagement
Binnen de organisatie is in 2016 een eerste vertrouwelijke risicorapportage tot stand gekomen. Met de raad (werkgroep Rekening & Audit) is afgesproken hier in 2017 een vervolg aan te geven.
Nota van reserves en voorzieningen
Zie speerpunt ‘Uitvoering geven aan operationele financiële afspraken’.
Doorontwikkeling van de planning & control cyclus
In 2016 is de Begroting 2017 voor het eerst volledig digitaal gemaakt. Steeds meer planning en control producten worden digitaal gemaakt. Dit maakt de producten zoals begroting en tussentijdse rapportages voor alle inwoners toegankelijk
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Financiële middelen | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.825 | 3.685 | -126 | 3.559 | 2.968 | 591 |
Baten | -273 | -152 | - | -152 | -525 | 373 |
Saldo lasten en baten | 2.553 | 3.533 | -126 | 3.407 | 2.442 | 964 |
Storting in reserves | 21.946 | 0 | 10.048 | 10.048 | 10691 | -643 |
Onttrekking aan reserves | -23.811 | -3.483 | -6.128 | -9.611 | -9901 | 290 |
Totaal resultaat | 687 | 50 | 3.794 | 3.844 | 3.233 | 611 |
(bedragen x € 1.000)
Organisatie
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Om alle bestuurlijke en organisatorische ambities de komende jaren waar te kunnen maken en in te kunnen spelen op externe ontwikkelingen die op ons af komen, moeten de ambtelijke organisatie en haar medewerkers zich continu blijven ontwikkelen. Ontwikkelingen waar in 2015 op wordt ingezet zijn de regieorganisatie, de nieuwe bestuursstijl, hostmanship en Het Nieuwe Werken. Het gaat om een totaalontwikkeling van een moderne overheid die klaar is voor de toekomst, ten diensten van de inwoners.
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Organisatie | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 22.632 | 23.248 | 1.594 | 24.842 | 24.463 | 379 |
Baten | -296 | -120 | - | -120 | -316 | 196 |
Saldo lasten en baten | 22.336 | 23.128 | 1.594 | 24.722 | 24.147 | 575 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | -85 | - | - | - | - | - |
Totaal resultaat | 22.251 | 23.128 | 1.594 | 24.722 | 24.147 | 575 |
(bedragen x € 1.000)
Veiligheid en handhaving
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
De komende periode wordt uitvoering gegeven aan het veiligheids- en handhavingsbeleid 2015-2018 door het realiseren van de jaarlijkse uitvoeringsprogramma’s. Hierin wordt onder meer gewerkt aan het verminderen van het aantal woninginbraken, het tegengaan van jeugdoverlast en – criminaliteit door de JORP-aanpak te continueren[1]. Daarnaast wordt onderzocht of op de doelgroep ouderen meer aandacht benodigd is op het gebied van veiligheid en willen we de verantwoordelijkheid bij burgers stimuleren door de buurtpreventieteams een extra boost te geven.
Om zo effectief en efficiënt mogelijk te werken kijken we naar de samenwerking met de netwerkpartners zoals de Veiligheidsregio Haaglanden, het Veiligheidshuis Haaglanden, de Omgevingsdienst Haaglanden en de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Haaglanden.
De gemeente moet veilig zijn en inwoners moeten zich ook veilig voelen. De gemeente kan niet alleen de veiligheid waarborgen. Binnen het veiligheidsbeleid neemt de gemeente een regierol in. Naast de hulpverleningsorganisaties zoals politie en brandweer hebben bedrijven en inwoners een eigen verantwoordelijkheid als het om veiligheid gaat. Handhavings- en veiligheidsissues worden integraal samen met de partners zoveel mogelijk opgepakt.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Activiteiten die bijdragen aan het gewenste effect | ||
Speerpunten | Omschrijving speerpunten | Status realisatie |
Extra impuls geven aan buurtpreventieteams | Stimuleren van burgers | GROEN |
Uitvoering geven aan de op te stellen integrale aanpak over ouderen en veiligheid | Ouderen zijn en voelen zich veilig in de gemeente | GROEN |
Uitvoering geven samen met partners aan de integrale aanpak woninginbraken | Het aantal woninginbraken valt niet hoger uit dan het aantal inbraken in 2014 | GROEN |
Toelichting status per speerpunt
Extra impuls geven aan buurtpreventieteams
Er is een actieve communicatiecampagne gevoerd om inwoners enthousiast te maken voor deelname aan een buurtpreventieteam. Dit heeft vier nieuwe buurtpreventieteams opgeleverd. Helaas is er ook een team gestopt. Momenteel zijn er 14 buurtpreventieteams actief in de gemeente LeidschendamVoorburg. In 2016 zijn twee themabijeenkomsten georganiseerd voor de buurtpreventen. De eerste thema-avond stond in het teken van de beveiliging van de eigen woning en de rol van het buurtpreventieteam daarin. De tweede thema-avond stond in het teken van de politieprocessen.
Uitvoering geven aan de op te stellen integrale aanpak over ouderen en veiligheid
Het plan van aanpak ouderen en veiligheid is als onderdeel van het actieprogramma veiligheid 2016 en 2017 besproken in de raadscommissie Algemene Zaken van 31 mei 2016. De veiligheidsregio Haaglanden heeft acties verzorgd vanuit het regionale project brandveilig leven. Ook de politie en de gemeente hebben presentaties verzorgd voor ouderen.
In augustus 2016 is in winkelcentrum “De Julianabaan” een actie georganiseerd, gericht op de versterking van de weerbaarheid van ouderen tegen babbeltrucs. Daarnaast is gezamenlijk met de Katholieke bond van Ouderen Voorburg, de Unie van Katholieke bonden, brandweer Haaglanden, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en de politie Eenheid Leidschendam-Voorburg een preventie bijeenkomst over ‘babbeltrucs’en brandveiligheid georganiseerd voor de leden van de Katholieke Bond van Ouderen Voorburg.
Uitvoering geven samen met partners aan de integrale aanpak woninginbraken
Samen met de politie en woningcorporaties zijn inwoners voorgelicht over de risico’s op inbraak tijdens de wintermaanden en wat men hier tegen kan doen. Voor de buurtpreventieteams is hierover een thema avond georganiseerd. Verder heeft de politie gedurende de meimaand de inwoners gewaarschuwd voor insluiping in de woning door openstaande ramen en dergelijke. In juni en juli 2016 zijn de inwoners geadviseerd om preventieve maatregelen tegen woningbraak te treffen tijdens de zomervakanties. De woningcorporaties hebben diverse wooncomplexen geschouwd op inbraakgevoeligheid. Dit is gebeurd in samenwerking met de politie en een preventiespecialist van het Centrum Voor Criminaliteitspreventie. Door gebruik te maken van social media hebben inwoners preventietips gekregen. n 2016 is de politie gestart met het gebruik van mobile alarmsystemen op locaties waarvan het vermoeden bestaat dat er ingebroken gaat worden. Al deze maatregelen hebben in 2016 geleid tot een daling van het aantal inbraken in woningen
[1] JORP levert een bijdrage aan de effecten binnen het beleidsterrein veiligheid en handhaving, maar is inhoudelijk opgenomen in programma 2.
Wat heeft het gekost?
Beleidsterrein Veiligheid en handhaving | Rekening 2015 | Primitieve | Begrotings wijzigingen 2016 | Begroting na wijzigingen 2016 | Rekening 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.928 | 6.040 | 56 | 6.096 | 6.029 | 67 |
Baten | -315 | -8 | - | -8 | -59 | 51 |
Saldo lasten en baten | 5.613 | 6.032 | 56 | 6.088 | 5.970 | 118 |
Storting in reserves | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking aan reserves | -81 | - | -82 | -82 | -79 | -2 |
Totaal resultaat | 5.531 | 6.032 | -25 | 6.007 | 5.891 | 116 |
(bedragen x € 1.000)