Beleidsmatig kader
Deze paragraaf gaat in op de partijen met wie de gemeente een bestuurlijke relatie heeft en waarin zij een financieel belang heeft. Een bestuurlijk belang betekent dat de gemeente een zetel in het bestuur bezet of stemrecht heeft. Een financieel belang betekent dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in het geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij kunnen worden verhaald op de gemeente. De werkzaamheden van de verbonden partijen moeten een publiek belang dienen. De raad of het college zetten verbonden partijen in als middel om gemeentelijk beleid te realiseren.
De gemeentelijke visie op verbonden partijen baseren wij op de uitgangspunten voor regionale samenwerking. Die uitgangspunten zijn namelijk ook van invloed op het deelnemen aan een verbonden partij en gaat uit van twee sporen: strategische samenwerking en samenwerking op uitvoeringsniveau.
Met strategische samenwerking wordt de samenwerking bedoeld die erop gericht is de belangen van Leidschendam-Voorburg op de lange termijn in de regio veilig te stellen.
Samenwerking op uitvoeringsniveau omvat meer praktische taken waarbij schaalvergroting vaak voortkomt uit de wens tot efficiency, kwaliteitsverbetering van de dienstverlening en het verminderen van de kwetsbaarheid.
Lijst van verbonden partijen
Naam | Stadsgewest Haaglanden (per 1 januari 2015 in liquidatie) | |||
---|---|---|---|---|
Programma | Bestuur, organisatie en veiligheid | |||
Doelstelling | Liquideren van het stadsgewest. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door twee raadsleden. De gemeente is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur. | |||
Overige deelnemende gemeenten | Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer | |||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd, 7,03% | |||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||
Eigen vermogen | € 0,- | € 0,- | ||
Vreemd vermogen | € 0,- | € 0,- | ||
Resultaat over 2016 | € 0,- | |||
Toelichting financiële gegevens | Over 2016 zijn nog geen financiële gegevens bekend | |||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | € 0,- | |||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | De gemeente Zoetermeer wikkelt de liquidatie af en huisvest de liquidatieorganisatie. Het stadsgewest zal waarschijnlijk in 2018 definitief worden geliquideerd. Naar verwachting ontvangt Leidschendam-Voorburg nog een bedrag van ongeveer € 300.000,-. |
Naam | GGD Haaglanden | |||
---|---|---|---|---|
Programma | Sociale structuur | |||
Doelstelling | Efficiënt uitvoeren van taken die vermeld staan in de Wet publieke gezondheid (Wpg) en de taken die bij of krachtens andere wetten aan de GGD zijn opgedragen. | |||
Bestuurlijk belang | Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur. | |||
Overige deelnemende gemeenten | Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer | |||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd | |||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||
Eigen vermogen | Niet van toepassing | Niet van toepassing | ||
Vreemd vermogen | Niet van toepassing | Niet van toepassing | ||
Resultaat over 2016 | Niet van toepassing | |||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de voorlopige jaarrekening 2016 | |||
In de gemeenschappelijke regeling GGD Haaglanden wordt het dienstverleningsmodel toegepast. Dit bestuursmodel houdt in dat de negen deelnemende gemeenten gezamenlijk aan één van de gemeenten (Den Haag) vragen om het vastgestelde takenpakket uit te voeren. De negen gemeenten besturen gezamenlijk de gemeenschappelijke regeling en de gemeente Den Haag is daarnaast eigenaar van de uitvoeringsorganisatie. De GGD Den Haag heeft het personeel, takenpakket, de gemeentelijke bijdragen en contracten overgenomen van GGD Zuid-Holland West. Over het volume, kwaliteitsniveau en de vergoeding van het takenpakket zijn vierjaarlijks afspraken gemaakt. De eerste afspraken lopen van 2014 t/m 2017. Omdat sprake is van een dienstverleningsmodel, waarbij de kosten vooraf vastliggen in de vastgestelde begroting zal de jaarrekening vrijwel gelijk zijn aan de begroting. | ||||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | € 778.000,- | |||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | 2016 was het 3e jaar dat de GGD Haaglanden functioneerde. De gemeenschappelijke regeling heeft de rol van opdrachtgever voor de uitvoeringsorganisatie, waarbij Den Haag een dubbelrol vervult: medebestuurder en uitvoerder. De GGD Haaglanden is in 2016 geëvalueerd. Vanuit deze evaluatie vindt momenteel een herijking plaats en wordt zowel het takenpakket, de financiële overeenkomst en de governance herzien |
Naam | Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. | |||
---|---|---|---|---|
Programma | Sociale ondersteuning | |||
Doelstelling | De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximaal haalbare niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW -met behulp van stichting Power- re-integratieactiviteiten uit voor bijstandsgerechtigden van de deelnemende gemeenten. | |||
Bestuurlijk belang | In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder. | |||
Overige deelnemende gemeenten | Rijswijk en Zoetermeer | |||
Vestigingsplaats | Rijswijk (statutair) | |||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | 22%. Het belang is gerelateerd aan het aantal arbeidsjaren vanuit Leidschendam-Voorburg. Was 25 % in 2011. | |||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||
Eigen vermogen | € 1.978.000,- | € 1.243.000,- | ||
Vreemd vermogen | € 1.727.000,- | € 2.233.000,- | ||
Resultaat over 2016 | - € 92.195,- | |||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de voorlopige jaarrekening 2016. | |||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | € 208.404,- | |||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | In 2016 is de DSW verder gegaan met de herstructurering. DSW is blijven sturen op kosten en opbrengsten en op de beweging ‘van binnen naar buiten’ van de werknemers. DSW heeft hiervoor samenwerken met zogenaamde ‘werkleerbedrijven’ bij reguliere werkgevers. In 2016 is een nader onderzoek uitgevoerd door IROKO naar mogelijke toekomstscenario’s van de GR DSW. Het voorkeursscenario van de gemeenteraden, een netwerkorganisatie, zal in 2017 nader worden uitgewerkt. |
Naam | Regionaal inkoopbureau H-10 | |||
---|---|---|---|---|
Programma | Sociale ondersteuning | |||
Doelstelling | Het behartigen van de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en contractering. | |||
Bestuurlijk belang | De belangen van de gemeenten worden behartigd door wethouder Paalvast uit de gemeente Zoetermeer, die namens de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Voorschoten, Wassenaar en Zoetermeer in het bestuur zit. | |||
Overige deelnemende organisaties | Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer | |||
Vestigingsplaats (statutair) | Pijnacker-Nootdorp | |||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd | |||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||
Eigen vermogen | € 123.000,- | € -35.000,- | ||
Vreemd vermogen | € 179.000,- | € 970.000,- | ||
Resultaat over 2016 | - € 158.000,- | |||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de voorlopige jaarrekening 2016 | |||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | € 117.428,- | |||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | De gemeenschappelijke regeling is een uitvoeringsorganisatie, in eerste instantie, voor de periode 2015 tot en met 2017. De regeling is nu twee jaar actief. In 2017 is besloten om de huidige regeling nog met één jaar te verlengen. De gemeenschappelijke regeling is een bedrijfsvoering organisatie. Dat is een gemeenschappelijke regeling met één bestuurslaag die beter past bij de doelstellingen van het Inkoopbureau H-10 dan een openbaar lichaam. |
Naam | Reinigingsbedrijf Avalex | ||||
---|---|---|---|---|---|
Programma | Groene woongemeente | ||||
Doelstelling | Efficiënte inzameling van huishoudelijk afval. Door de inzameling regionaal op te pakken beoogt de gemeente schaalvoordelen te behalen op vooral de logistiek en de verwerkingskosten. | ||||
Bestuurlijk belang | In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder. | ||||
Overige deelnemende gemeenten | Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar | ||||
Vestigingsplaats | Rijswijk | ||||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd, 22,8% | ||||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | ||||
Eigen vermogen | € 4.205.000,- | € 4.565.000,- | |||
Vreemd vermogen | € 33.308.000,- | € 39.627.000,- | |||
Resultaat over 2016 | € 360.000,- | ||||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de jaarrekening 2016 | ||||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | € 7.989.000,- | ||||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | In 2016 is Avalex begonnen met de voorbereiding van het gezamenlijk afvalbeleid. Op grond van de ontwikkeling van het eigen vermogen is afgestapt van de fixed fee afrekensystematiek. | ||||
Naam | VOF Leidschendam Centrum | ||||
Programma | Economische en ruimtelijke kansen | ||||
Doelstelling | Gezamenlijk uitvoering geven aan de grondexploitatie voor Leidschendam-Centrum en daarmee aan de realisatie van de herstructurering van het gebied. | ||||
Bestuurlijk belang | De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de vof. | ||||
Overige deelnemende organisaties | Ontwikkelingscombinatie Schouten De Jong/BPD (hierna SJB) | ||||
Vestigingsplaats (statutair) | Leidschendam | ||||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd, 50% | ||||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | ||||
Eigen vermogen | € 0,- | € 0,- | |||
Vreemd vermogen | € 18.309.606,- | € 18.667.762,- | |||
Resultaat over 2016 | € 0,- | ||||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de vastgestelde jaarrekening VOF 2016 | ||||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | Niet van toepassing | ||||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | In april 2016 is de 1e fase van de herinrichting van de Plaspoelhaven gestart en dit werk is medio januari 2017 opgeleverd. In de directie van de Vof van 23 mei is een nieuwe planning voor de uitgifte van gronden vastgesteld. Op basis van deze nieuwe planning is in 2016 alleen de locatie Damlaan geleverd. |
Naam | Omgevingsdienst Haaglanden | |||
---|---|---|---|---|
Programma | Bestuur, organisatie en veiligheid | |||
Doelstelling | De uitvoering van gemeentelijke taken op het gebied van de milieuvergunningverlening, - toezicht (buitentoezicht op bodem en het toezicht op zwaardere/complexe milieu-inrichtingen) en - handhaving. De gemeenten en provincie blijven het bevoegd gezag, maar de uitvoering van de taken gebeurt in de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). | |||
Bestuurlijk belang | Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur. | |||
Overige deelnemende overheden | Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland | |||
Vestigingsplaats (statutair) | Den Haag | |||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd, 2% | |||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||
Eigen vermogen | € 3.610.000,- | € 2.786.000,- | ||
Vreemd vermogen | € 13.889.000,- | € 13.495.000,- | ||
Resultaat over 2016 | € 337.000,- | |||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de voorlopige jaarrekening 2016 | |||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | € 253.000,- | |||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | Op hoofdlijnen heeft de ODH voor toezicht en handhaving de prognose van het werkplan gehaald. Voor toetsing en vergunningen ligt de realisatie onder de prognose. De reden hiervoor is dat geheel vraagvolgend is en de gemeente een relatief klein pakket taken heeft overgedragen aan de ODH. |
Naam | Veiligheidsregio Haaglanden | |||
---|---|---|---|---|
Programma | Bestuur, organisatie en veiligheid | |||
Doelstelling | De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten. | |||
Bestuurlijk belang | De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. | |||
Overige deelnemende gemeenten | Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer | |||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd, 7,03% | |||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||
Eigen vermogen | € 7.808.000,- | € 6.286.000,- | ||
Vreemd vermogen | € 115.124.000,- | € 115.002.000,- | ||
Resultaat over 2016 | € 1.068.000,- | |||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de voorlopige jaarrekening 2016. | |||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | € 5.576.000,- | |||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | De basis voor de activiteiten van de VRH vormt het meerjarenbeleidsplan “Koersen op 2020 “ van de brandweer, dat op 8 juli 2015 door het algemeen bestuur van de Landelijke Meldkamer Organisatie met een concentratie van 10 landelijke meldkamers, waarbij de wettelijke verantwoordelijkheid voor de meldkamer overgaat van het algemeen bestuur naar het Ministerie van Veiligheid & Justitie. |
Naam | Metropoolregio Rotterdam Den Haag | |||
---|---|---|---|---|
Programma | Economische en ruimtelijke kansen | |||
Doelstelling | Versterken van de positionering van het internationaal concurrerende vestigingsklimaat (en bereikbaarheid) en het uitvoeren van concrete projecten die de bestaande kracht van de Haagse en Rotterdamse regio’s bundelen. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente is in het algemeen bestuur, de bestuurscommissie Vervoersautoriteit en de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat vertegenwoordigd door een wethouder. | |||
Overige deelnemende gemeenten | Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer | |||
Vestigingsplaats | Rotterdam | |||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Het belang van Leidschendam-Voorburg is 3,23% | |||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||
Eigen vermogen | € 2.487.000,- | € 2.590.000,- | ||
Vreemd vermogen | € 634.101.000,- | € 565.989.000,- | ||
Resultaat over 2016 | € 899.000,- | |||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de voorlopige jaarrekening 2016 | |||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | € 859.000,- | |||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | In 2016 is een besluit genomen over de financiering van de RET en HTM |
Naam | Dunea N.V. | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Doelstelling | Het leveren van betrouwbaar drinkwater en het beheren van de duinen tussen Monster en Katwijk. | |||||
Bestuurlijk belang | Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert. | |||||
Overige deelnemende gemeenten | Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas | |||||
Vestigingsplaats (statutair) | Zoetermeer | |||||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd, 6,05% | |||||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||||
Eigen vermogen | € 184.478.000,- | € 193.299.000,- | ||||
Vreemd vermogen | € 391.727.000,- | € 382.261.000,- | ||||
Resultaat over 2016 | € 8.820.000,- | |||||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de voorlopige jaarrekening 2016 | |||||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | Niet van toepassing | |||||
Verantwoording over gerealiseerde prestaties en activiteiten | Er waren in 2016 geen belangrijke ontwikkelingen naast de going concern taken. | |||||
Naam | Eneco Holding N.V. | |||||
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Doelstelling | Duurzame energie voor iedereen. De klanten van vandaag en in de toekomst moeten kunnen rekenen op betaalbare, betrouwbare en schone energie. | |||||
Bestuurlijk belang | Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Eneco Holding N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. | |||||
25 gemeenten zijn Eneco’s aandeelhouders, met als grootste | Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp | |||||
Vestigingsplaats (statutair) | Rotterdam | |||||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd, 3,44% | |||||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||||
Eigen vermogen | € 5.350.000.000,- | € 5.310.000.000,- | ||||
Vreemd vermogen | € 1.843.000.000,- | € 1.644.000.000,- | ||||
Resultaat over 2016 | € 199.000.000,- | |||||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de vastgestelde jaarrekening 2016 | |||||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | Niet van toepassing | |||||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | 2016 stond vooral in het teken van de voorbereiding op de splitsing in 2017. De winst over 2016 komt marginaal lager uit dan de winst over 2015. De omzet is lager dan in 2015 door de lagere energieprijzen. De investeringen waren lager dan in 2015. Dit komt doordat in 2015 een paar grote windparken zijn opgeleverd. |
Naam | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) | |||
---|---|---|---|---|
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | |||
Doelstelling | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||
Bestuurlijk belang | Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. | |||
Deelnemende overheden | gemeenten, provincies, waterschappen | |||
Vestigingsplaats (statutair) | Den Haag | |||
Veranderingen in het belang van de gemeente in de verbonden partij | Ongewijzigd, 0,36% | |||
Per 1 januari 2016 | Per 31 december 2016 | |||
Eigen vermogen | € 4.163.000.000,- | € 4.486.000.000,- | ||
Vreemd vermogen | € 145.348.000.000,- | € 149.514.000.000,- | ||
Resultaat over 2016 | € 369.000.000,- | |||
Toelichting financiële gegevens | Cijfers zijn op basis van de vastgestelde jaarrekening 2016 | |||
Gemeentelijke bijdrage 2016 | Niet van toepassing | |||
Verantwoording over de voorgenomen of gerealiseerde prestaties en activiteiten | Het resultaat 2016 is ten opzichte van 2015 sterk verbeterd. Het resultaat is voor een bedrag van € 97 miljoen positief beïnvloedt door incidentele factoren. |