Algemeen

Beleidsterrein

Rekening 2015

Primitieve
Begroting

2016

Begrotings wijzigingen

2016

Begroting na wijzigingen

2016

Rekening 2016

Verschil 2016

LASTEN

sociale infrastructuur

13.701

14.720

654

15.374

14.928

446

ontwikkeling en algemene preventie

6.320

6.296

97

6.393

6.612

-219

BATEN

sociale infrastructuur

-3.396

-3.529

5

-3.525

-3.723

198

ontwikkeling en algemene preventie

-1.157

-921

-44

-965

-1.175

211

Saldo lasten en baten

15.468

16.566

712

17.278

16.642

636

Storting in reserves

629

-

-

-

-

-

Onttrekking aan reserves

-843

-1.203

-90

-1.293

-1.293

-

Totaal resultaat

15.254

15.363

622

15.985

15.349

636

(bedragen x € 1.000)

Toelichting financiën

Beleidsterrein Sociale infrastructuur (€ 644.000 voordeel) Het saldo is opgebouwd uit de volgende ontwikkelingen:

  • Lagere lasten kinderopvang: De gemeente heeft ten onterechte kapitaallastenvergoedingen ontvangen voor de huisvesting van kinderopvang in schoolgebouwen (€ 220.000 V). Deze vergoedingen over de afgelopen vijf jaar worden in samenspraak met de schoolbesturen ingezet voor onderwijshuisvesting. Over de besteding loopt nog discussie met de schoolbesturen, waardoor de kosten pas in 2017 gemaakt zullen worden.
  • De post voor onvoorziene naar aanleiding van de uitbesteding van de exploitatie van twee zwembaden en vier sporthallen niet is aangewend (€ 165.000 V)
  • De kosten voor beheer en exploitatie van zwembad de Fluit vallen mee (€ 120.000 V) omdat:
    • in de begroting rekening was gehouden met een half jaar gebruik nieuw zwembad. In werkelijkheid is het nieuwe zwembad 10 maanden gebruikt waardoor navenant meer huurinkomsten zijn ontvangen;
    • de kosten van uitbestede werkzaamheden meevallen; o    de inventariskosten meevallen;
  • Het is nagenoeg niet nodig geweest om inventaris te vervangen en er is weinig bouwkundig onderhoud nodig gebleken (€ 120.000 V)
  • De kosten voor onderwijshuisvesting laten een kleine meevaller zien (€ 40.000 V)

Beleidsterrein Ontwikkeling en algemene preventie (€ 8.000 nadeel)

Het saldo van dit beleidsterrein is niet noemenswaardig, desalniettemin is er sprake van hogere baten dan begroot en hogere lasten dan begroot. De extra bestedingen op onderwijsachterstandenbeleid zijn bekostigd uit het restant rijksmiddelen OAB van voorgaande jaren (balanspost). Voor leerplicht geldt hetzelfde, de kosten zijn evenredig toegenomen aan de verhoging van de rijksmiddelen voor dit doel. Verder is er een restant op de middelen voor de uitvoering van de Lokale Educatieve Agenda LEA. Ten slotte heeft uit het budget voor de intensivering van buurtgericht werken nog nauwelijks besteding plaatsgevonden. Volgens de vastgestelde verordening blijven de middelen twee jaar beschikbaar, dit om zoveel mogelijk initiatieven te kunnen realiseren.